
Fundusze europejskie
Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego (KSBM), etap IIa
- 7 września 2014
- Karolina Dołhy
Opis Projektu „Zaprojektowanie i budowa Pomorskiej Magistrali Telekomunikacyjnej - Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego (KSBM), etap IIA”
Wstęp
-
-
- Celem projektu Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego (KSBM) etap IIA jest budowa Pomorskiej Magistrali Teleinformatycznej. Powstanie infrastruktury sieciowej w znacznym stopniu przyczyni się do poprawy komunikacji i przepływu informacji pomiędzy jednostkami administracji morskiej. Dzięki możliwości szybszej reakcji oraz lepszej współpracy pomiędzy rzeczonymi podmiotami i jednostkami stojącymi na straży bezpieczeństwa morskiego i granicznego (jak SAR, MOSG, czy MW RP), istotnie poprawi się poziom bezpieczeństwa na wybrzeżu Bałtyku
- Lepsza komunikacja pomiędzy portami, koordynowana przez pracowników i nawigatorów z Urzędów Morskich poprawi ich drożność, co z kolei przyczyni się do wzrostu konkurencyjności polskich portów. Wykorzystanie Pomorskiej Magistrali Telekomunikacyjnej przez jednostki administracji morskiej większy możliwość tworzenia nowych, lepszych rozwiązań logistycznych i organizacyjnych, co ułatwi w przyszłości rozwój „autostrad morskich” oraz sieci TEN-T.
- Ponadto magistrala ma stanowić szybkie i bezpieczne łącze na potrzeby jednostek organizacyjnych Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Urzędy Morskie w Gdyni, Szczecinie i Słupsku oraz Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa), Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Straż Graniczna) oraz Ministerstwa Obrony Narodowej (Marynarka Wojenna RP). Na skutek powstania sieci informacje o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa morskiego będą mogły być bezpiecznie przesyłane pomiędzy poszczególnymi jednostkami. Efektem tych możliwości będzie poprawa dostępności do kluczowych, z punktu widzenia bezpieczeństwa morskiego, informacji dla służb odpowiedzialnych za monitorowanie ruchu, zabezpieczenie działań ratowniczych, zapobieganie wypadkom morskim, a w konsekwencji ulegnie zmniejszeniu ryzyko wystąpienia katastrofy ekologicznej.
- Pomorska Magistrala Teleinformatyczna jest szkieletem dla realizacji koncepcji wspomagania zarządzania i podejmowania decyzji przez służby ochrony granic i administracji morskiej zakładającej:
- zapewnienie bezpiecznego medium transmisyjnego dla: Urzędów Morskich w Gdyni, Szczecinie i Słupsku, Morskiego Oddziału Straży Granicznej, Marynarki Wojennej RP oraz Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa;
- dostosowanie standardów nadzoru i monitoringu morskiego do założeń określonych m.in. w Komunikacie Komisji Europejskiej w sprawie zintegrowanej polityki morskiej Unii Europejskiej (tzw. „Niebieska Księga”) przyjętym przez Radę Europejską w dniu 14 grudnia 2007 r. oraz w Komunikacie Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 15 października 2009 r.;
- zabezpieczenie proekologicznych działań na morzu oraz – w przypadkach tego wymagających – działania wspomagające, polegające na likwidacji skutków klęsk żywiołowych, awarii i katastrof na morzu.
- Szczegółowe cele Pomorskiej Magistrali Teleinformatycznej, dotyczą wspierania realizacji funkcji KSBM poprzez zapewnienie łączy o odpowiedniej przepustowości dla Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego (KSBM) i Zautomatyzowanego Systemu Radarowego Nadzoru (ZSRN) polskich obszarów morskich. Do celów szczegółowych należą.
- zwiększenie bezpieczeństwa granic zewnętrznych UE i bezpieczeństwa na morzu;
- zwiększenie możliwości ochrony środowiska i portów morskich;
- zwiększenie wykrywalności nielegalnego przekraczania granicy.
- Realizacja przedsięwzięcia KSBM-IIA wymaga:
- przygotowania pełnej dokumentacji koniecznej do budowy poszczególnych elementów Systemu;
- uruchomienia kompletnej infrastruktury technicznej, telekomunikacyjnej i informatycznej związanej z:
- siecią szkieletową wzdłuż wybrzeża, łączącą punkty węzłowe,
- odgałęzieniami/przyłączami do obiektów końcowych,
- zapewnienia odpowiedniej organizacja i koordynacja realizacji przedsięwzięcia.
- Projekt realizowany jest systemem „zaprojektuj i zbuduj”. Zamawiający wymaga od Wykonawcy opracowania i przedstawienia do akceptacji projektu zgodnego opisem przedmiotu zamówienia, spełniającego obowiązujące polskie i europejskie normy i przepisy na warunkach określonych w akcie umowy, Ogólnych Warunkach Kontraktu (OWK) bazujących na FIDIC - Warunki Kontraktowe dla Urządzeń oraz Projektowania i Budowy dla Urządzeń Elektrycznych i Mechanicznych oraz Robót Inżynieryjnych i Budowlanych Projektowanych przez Wykonawcę (FIDIC 1999, 4te wydanie 2008) oraz Szczególnych Warunkach Kontraktu (SWK).
-
Główne elementy
- W ramach realizacji Pomorskiej Magistrali Telekomunikacyjnej planuje się budowę:
- Kanalizacji teletechnicznej rdzenia sieci wykonanej z trzech rur RHDPE Ø40/3,7 oraz jednej rury z prefabrykowaną mikrokanalizacją RHDPE Ø40+7x10mm z wykonaniem studni i zasobników kablowych,
- Kanalizacji teletechnicznej dla punktów końcowych oddalonych od głównej osi światłowodu wykonanej z dwóch rur RHDPE Ø40/3,7
- Kabla światłowodowego o pojemności 144 włókien ułożonego w wybudowanej kanalizacji teletechnicznej dla potrzeb rdzenia sieci,
- Kabla światłowodowego o pojemności 24 włókien ułożonego w wybudowanej kanalizacji teletechnicznej dla potrzeb przyłączy do punktów końcowych
- Kabla światłowodowego podmorskiego o pojemności minimum 144 włókien ułożonego na odcinku Gdynia-Hel
- Budowę punktów węzłowych sieci (kontenery na wyposażenie)
- Instalacja komponentów wyposażenia węzła systemy CCTV, SSWiN, Kontroli dostępu, monitoringu warunków klimatycznych, systemów gaszenia, systemów chłodzenia
- Instalację wyposażenia punktów końcowych
- Instalacja agregatów prądotwórczych oraz zasilaczy UPS
- Instalacja aktywnych urządzeń sieciowych dla realizacji
- Wyposażanie Centrum Zarządzania w infrastrukturę zarządzająco-monitorującą
- Architektura PMT z uwagi na fizyczne rozlokowanie węzłowych przyjmuje fizyczną architekturę magistrali. Z uwagi na niezawodność sieci planuje się utworzenie logicznej topologii pierścienia w warstwie szkieletowej.
- Punkty końcowe będą dołączane do najbliższych sobie punktów węzłowych za pomocą osobnych kabli światłowodowych. W miarę możliwości technicznych zaleca się podłączanie urządzeń końcowych do dwóch najbliższych punktów węzłowych (multihoming)
- W ramach projektu zostanie utworzona kanalizacja teletechniczna wykonana z trzech rur RHDPE Ø40/3,7 oraz jednej rury z prefabrykowaną mikrokanalizacją RHDPE Ø40+7x10mm leżącą na głównej osi światłowodu. Dla punktów oddalonych od głównej osi kanalizacji teletechnicznej należy wykonać odejścia wykonane z 2 rur RHDPE Ø40/3,7. W celu wykonania połączeń światłowodowych oraz dla potrzeb przyszłych odgałęzień przyjmuje się instalację dwóch zasobników kablowych co 2 km.
- W wybudowanej kanalizacji teletechnicznej jako okablowania magistralne planuje się instalację okablowania typu Z-XOTKtsd o pojemności 144 włókien jednomodowych 9/125 w tym 132 włókna standardu ITU-T G.652.D oraz minimum 12 włókien z niezerową dyspersją ITU-T G.655. W celu dołączenia obiektów końcowych planuje się instalację okablowania światłowodowego jednomodowego Z-XOTKtsd o pojemności minimum 24 włókien.
- W ramach budowy planuje się budowę odcinka podmorskiego Pomorskiej Magistrali Telekomunikacyjnej. Sposób instalacji okablowania oraz prowadzenie prac musi być całkowicie zgodne z rekomendacjami organizacji International Cable Protection Committee odnośnie kabli podmorskich.
- W ramach projektu zostaną utworzone samodzielne punkty węzłowe. Punkty węzłowe w większości przyjmą formę osobnego kontenera na wyposażenie posadowionego na chronionym obszarze. Kontener na wyposażenie będzie musiał posiadać niezbędną infrastrukturę pozwalającą na montaż urządzeń aktywnych i elementów wyposażenia telekomunikacyjnego. Ponadto każdy punkt węzłowy będzie wyposażony w system alarmowy, system CCTV, system p-poż z automatycznym gaszeniem oraz własny agregat prądotwórczy i zasilacz UPS. Ponadto wymaga się instalacji systemu monitoringu warunków klimatycznych. Wszystkie sygnały alarmowe i aktualne parametry pracy węzła będą monitorowane zdalnie z Centrum Zarządzania PMT. W nielicznych przypadkach punkt węzłowy zostanie zlokalizowany w istniejących serwerowniach beneficjenta lub użytkowników.
- Punkty końcowe Pomorskiej Magistrali Telekomunikacyjnej stanowić będą punkt stuku z infrastrukturą obcą należącą do użytkowników i muszą umożliwiać transmisję danych przez wybudowaną infrastrukturę. Instalacja punktu końcowego sprowadzać się będzie do instalacji okablowania światłowodowego, instalację komponentów aktywnych oraz w nielicznych przypadkach instalacji stojaków lub szaf teleinformatycznych.
- Każdy punkt węzłowy sieci będzie musiał posiadać autonomiczny system zasilania awaryjnego wykonany z zasilacza UPS oraz agregatu prądotwórczego umożliwiający pracę węzła przez okres nie krótszy niż 48 godzin po całkowitym zaniku zasilania. Stan zasilania musi być monitorowany z Centrum Zarządzania PMT.
- W celu transmisji danych przez wykonane okablowanie światłowodowe wymagana jest instalacja aktywnych urządzeń transmisyjnych. Jako standard transmisji danych przyjmuje się standard IP/MPLS na platformie Carier Ethernet. W związku z podziałem funkcjonalnym urządzeń Zamawiający wyszczególnił trzy typy urządzeń do instalacji w ramach PMT- przełączniki dostępowe, przełączniki agregacyjne i routery usługowe.
- Głównym celem PMT jest utworzenie wielousługowej sieci z której będą korzystali użytkownicy w celu łączenia się z placówkami macierzystymi. Urządzenia aktywne dostarczane w ramach zadania muszą zapewniać odpowiedni poziom separacji ruchu pomiędzy różnymi użytkownikami.
- W celu monitorowania poprawności pracy urządzeń oraz zarządzania wszystkimi komponentami wchodzącymi w skład Pomorskiej Magistrali Telekomunikacyjnej niezbędne jest utworzenia infrastruktury dla Centrum Zarządzania. Systemu monitorujące przewidziane do instalacji w Centrum można podzielić funkcjonalnie na:
- Systemy monitorowania obejmujący sensory umieszczone w węzłach
- System monitorująco-zarządzający NMS kontrolujący pracę urządzeń aktywnych
- System detekcji uszkodzeń fizycznych łącza (monitorowanie ciemnych włókien)
Wykaz punktów węzłowych i końcowych
-
- Wykaz lokalizacji punktów węzłowych sieci szkieletowej:
- CON Gdańsk,
- UMG Gdynia,
- LON Władysławowo,
- PO Jastarnia,
- PO Góra Szwedów,
- PO Białogóra,
- PO Łeba,
- PO Czołpino,
- PO Ustka,
- PO Jarosławiec,
- PO Darłówko,
- PO Łazy,
- PO Gąski,
- PO Kołobrzeg,
- PO Mrzeżyno,
- PO Niechorze,
- PO Dziwnów,
- PO Międzyzdroje,
- DON Świnoujście.
- Wykaz dodatkowych obiektów końcowych:
- Latarnia Morska Stilo,
- Bosmanat Portu Łeba,
- Latarnia Morska Czołpino,
- Bosmanat Portu Rowy,
- Kapitanat Portu Ustka,
- Latarnia Morska Jarosławiec,
- Bosmanat Portu Darłowo,
- Latarnia Morska Gąski,
- Bosmanat Portu Kołobrzeg,
- Bosmanat Portu Dźwirzyno,
- Bosmanat Portu Mrzeżyno,
- Latarnia Morska Niechorze,
- Kapitanat Portu Dziwnów,
- Latarnia Morska Kikut,
- Kapitanat Portu Świnoujście – Punkt Obserwacyjny,
- Pomocnicze Centrum Koordynacyjne SAR – Świnoujście.
- Wykaz lokalizacji punktów węzłowych sieci szkieletowej:












-
Autor wpisuKarolina Dołhy
-
Data utworzenia wpisu7 września 2014
-
Zmodyfikowany13 lipca 2022 przez admin
-
Kategorie wpisu