Logo Unii Europejskiej wraz z napisem Unia Europejska

Procedury urzędowe

Zwolnienia holownicze

  • Tytuł procedury
    Zwolnienia holownicze
  • Wymagane dokumenty
    1. Podanie
    2. Wniosek kapitana statku

    Podanie powinno zawierać (min):

    • nazwę statku, numer IMO, banderę, rodzaj statku, długość całkowitą, szerokość, zanurzenie, BRT, moc maszyn głównych, ilość i rozmieszczenie oraz moc steru(ów) strumieniowych,
    • określenie czy maszyny główne oraz stery strumieniowe są sprawne i ich działanie nie budzi zastrzeżeń,
    • określenie trasy manewrów z których statek ubiega się o zwolnienie z holownika np. wejście do portu/ wyjście z portu/ przeholowanie (podać nabrzeża),
    • określenie płatnika faktury (nazwa, adres, NIP),
    • ETA/ETD,
    • informacja o ładunkach niebezpiecznych (nazwa, numer UN oraz ilość),
    • wszelkie inne istotne informacje.
  • Opłaty administracyjne

    Zgodnie z załącznikiem do Ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.

  • Opłata skarbowa

    Brak.

  • Termin i sposób załatwienia

    Tak szybko jak to jest możliwe.
    Statki które otrzymały w porcie zwolnienie holownicze nie wcześniej niż dwa lata wstecz mogą otrzymać takie same zwolnienie nie później niż w kolejnym dniu roboczym.
    Statki ubiegające się o zwolnienie po raz pierwszy, lub które nie zawijały do portu w ciągu ostatnich 2 lat, lub gdy wymagane jest sprawdzenie statku będą rozpatrywane po otrzymaniu opinii pilota.

  • Jednostka odpowiedzialna

    KGA dla portu w Gdyni.
    KGK dla portu w Gdańsku.

  • Miejsce złożenia dokumentów

    Stosowny Kapitanat Portu (osobiście, faxem lub mailem).

  • Tryb odwoławczy

    Brak.

  • Podstawa prawna
    Zarządzenie nr 9 Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 16 lipca 2018r. – Przepisy portowe.