Procedury urzędowe

Uzyskanie zwolnienia z obowiązku wcześniejszego informowania o odpadach ze statków, każdorazowego zdawania odpadów ze statków przed wypłynięciem z portu lub przystani morskiej oraz każdorazowego wnoszenia opłaty pośredniej.

  • Tytuł procedury
    Uzyskanie zwolnienia z obowiązku wcześniejszego informowania o odpadach ze statków, każdorazowego zdawania odpadów ze statków przed wypłynięciem z portu lub przystani morskiej oraz każdorazowego wnoszenia opłaty pośredniej.
  • Data publikacji procedury
    27/03/2023
  • Wymagane dokumenty

    Wymagane dokumenty
    Należy złożyć kompletny wniosek wraz z następującymi załącznikami:
    1) kopię umowy lub umów o świadczeniu usług odbioru odpadów ze statku zawartych z odbiorcą odpadów ze statków zapewniających odbiór tych odpadów lub podmiotem zarządzającym portem lub przystanią morską, do którego zawija statek podczas rejsów na stałej linii żeglugowej;
    2) kopie pokwitowań odbioru odpadów ze statków;
    3) kopię zezwolenia na prowadzenie działalności polegającej na odbiorze i gospodarowaniu odpadami ze statków odbieranymi ze statków wydanego przez właściwe organy podmiotom, z którymi kapitan statku lub jego przedstawiciel, lub armator zawarł umowę na odbiór odpadów ze statku;
    4) potwierdzenie przez podmiot odbierający odpady ze statku lub podmiot zarządzający portem lub przystanią morską, w którym są zdawane odpady ze statku, że umowa, o której mowa w pkt 1, zawiera postanowienia zgodne z informacjami dotyczącymi dostępu do odpowiednich portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków, przekazanymi drogą elektroniczną za pomocą Krajowego Pojedynczego Punktu Kontaktowego;
    5) w przypadku dokumentów z pkt. 1- 4 sporządzonych w języku obcym, dołącza się tłumaczenia tych dokumentów na język polski sporządzone przez tłumacza przysięgłego;
    6) dowód wniesienia należnej opłaty skarbowej.
    Uwaga!
    Armator statku może ubiegać się o powyższe zwolnienie, jeżeli w odniesieniu do statku są spełnione następujące warunki:
    1) statek jest włączony w ustalony harmonogram podróży z częstymi oraz regularnymi zawinięciami do portów lub przystani morskich; harmonogram podróży powinien być publikowany na stronie internetowej armatora lub możliwy do weryfikacji na podstawie podróży statku z ostatnich 3 miesięcy;
    2) zawarto umowę z podmiotem zarządzającym portem lub przystanią morską albo odbiorcą odpadów ze statków na odbiór odpadów ze statku i uiszczanie opłat w porcie lub przystani morskiej wzdłuż trasy statku;
    3) funkcjonowanie umowy jest potwierdzone pokwitowaniami odbioru odpadów ze statku;
    4) wszystkie porty na trasie statku zostały poinformowane o fakcie zawarcia umowy na odbiór odpadów;
    5) umowa na odbiór odpadów została zawarta w porcie lub przystani morskiej, w którym są dostępne odpowiednie portowe urządzenia do odbioru odpadów ze statków i informacje o tych urządzeniach dostępne są w Narodowym Systemie SafeSeaNet;
    6) zwolnienie nie będzie powodować negatywnego wpływu na bezpieczeństwo morskie, środowisko morskie, zdrowie, warunki życia lub warunki pracy na statku.

  • Opłaty administracyjne

    Brak

  • Opłata skarbowa

    Opłata skarbowa od dokonanej czynności urzędowej pobierana jest na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
    Opłatę w wysokości 100 zł należy wpłacić na rachunek Urzędu Miasta Gdyni:
    Urząd Miasta Gdyni
    al. Marsz. Piłsudskiego 52/54
    81-382 Gdynia
    PKO Bank Polski S.A. NRB: 73 1440 1026 6153 0410 0000 0065 (w tytule przelewu należy określić sprawę i nazwę statku, którego opłata dotyczy)
    Dowód wniesienia należnej opłaty skarbowej należy dołączyć z chwilą złożenia wniosku.

  • Termin i sposób załatwienia

    Stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego

  • Jednostka odpowiedzialna

    Urząd Morski w Gdyni
    Inspektorat Ochrony Środowiska Morskiego

  • Miejsce złożenia dokumentów

    Kancelaria Ogólna Urzędu Morskiego w Gdyni
    ul. Chrzanowskiego 10, 81-338 Gdynia
    lub
    Skrytka ESP: /UrzadMorskiGdynia/SkrytkaESP

  • Tryb odwoławczy

    Do Ministra Infrastruktury w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji

  • Podstawa prawna

    Podstawa prawna
    1. Ustawa z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
    2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2022 r. w sprawie wzoru wniosku o udzielenie zwolnienia z obowiązku wcześniejszego informowania o odpadach ze statków znajdujących się na statku, każdorazowego zdawania odpadów ze statków przed wypłynięciem z portu lub przystani morskiej oraz każdorazowego wnoszenia opłaty pośredniej oraz wzoru zaświadczenia o udzieleniu zwolnienia.

Pliki do pobrania

  • 1. wzór wniosku o zwolnienie

    • Plik pdf
    • 294.49 Kb
  • Autor wpisu
    Jarosław Bomba
  • Data utworzenia wpisu
    27 marca 2023
  • Zmodyfikowany
    14 czerwca 2024 przez Jarosław Bomba