Procedury urzędowe

Odnowienie ważności dyplomu oficerskiego

  • Tytuł procedury
    Odnowienie dyplomu oficerskiego
  • Wymagane dokumenty
    1. Wniosek
    2. Wyciąg pływania + książeczka żeglarska ( w przypadku braku książeczki żeglarskiej należy przedłożyć zaświadczenie potwierdzające odbycie praktyki pływania),
    3. Świadectwo zdrowia (oryginał + kopia)
    4. 2 zdjęcia (aktualne, bez ciemnych okularów i nakrycia głowy, format legitymacyjny)

    Warunkiem odnowienia dyplomu jest:

    1. udokumentowanie praktyki pływania na statkach morskich na stanowisku oficerskim, do którego uprawnia posiadany dyplom, w wymiarze nie krótszym niż
      12 miesięcy w ciągu ostatnich 5 lat przypadających bezpośrednio przed złożeniem wniosku o odnowienie dyplomu albo
    2. odbycie w ostatnich 6 miesiącach ważności dyplomu co najmniej 3-miesięcznej praktyki pływania na statku morskim w charakterze co najmniej oficera
      dodatkowego w swojej specjalności lub na stanowisku o stopień niższym od stano-wiska, do którego zajmowania uprawnia posiadany ważny dyplom, albo
    3. zastosowanie zamiany co najmniej 12 miesięcy praktyki pływania w okresie ostatnich 5 lat w wymiarze 1 miesiąca praktyki na 2 miesiące pracy:
      • w inspekcji państwa bandery lub państwa portu lub
      • w pilotażu morskim, lub
      • w stoczniach na statkach morskich w dziale maszynowym podczas prób na uwięzi, lub
      • na stacjonarnych platformach morskich, lub
      • na statkach bez własnego napędu, lub
      • jako osoba na stanowisku o charakterze nadzorczym, kontrolnym, doradczym lub serwisowym, w szczególności jako superintendent, supervisor, inspektor,
        advisor, inżynier mechanik serwisowy statków albo mechanik nadzorujący budowę i remonty statków.

    W przypadku niespełnienia ww. wymagań  warunkiem odnowienia w/w dyplomu jest zdanie egzaminu na odnowienie dyplomu
    przed Centralną Morską Komisją Egzaminacyjną.

    Uwaga! W przypadku wymiany dokumentu z powodu zmiany danych osobowych dodatkowo należy przedłożyć do wglądu oryginał odpisu skróconego aktu małżeństwa lub kserokopię decyzji właściwego organu o zmianie imienia lub nazwiska (oryginał do wglądu)

  • Opłaty administracyjne

    Opłatę za wydanie dokumentu należy dokonać  przelewem na konto Urzędu Morskiego w Gdyni.

    Urząd Morski w Gdyni.
    81-338 Gdynia
    ul. Bernarda Chrzanowskiego 10

    NBP o/GDAŃSK – 92101011400065782231000000 (w tytule wpłaty należy zaznaczyć rodzaj opłaty oraz określić sprawę, której wpłata dotyczy)

    Opłaty za wydawanie dokumentów kwalifikacyjnych określone zostały w załączniku do Ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.

    Dyplom oficera statków morskich w żegludze międzynarodowej – 50 zł
    Duplikat I dyplomu oficerskiego w ż. m. – 75 zł
    Duplikat II dyplomu oficerskiego w ż. m. – 100 zł
    Dyplom oficera statków morskich w żegludze krajowej – 30 zł
    Duplikat I dyplomu oficerskiego w ż. k. – 45 zł
    Duplikat II dyplomu oficerskiego w ż. k. – 60 zł
    Zezwolenie na zajmowanie stanowiska oficerskiego – uprawnienie na statek o polskiej przynależności – 40 zł

  • Opłata skarbowa

    Opłaty:

    1. Od dokumentów stwierdzających ustanowienie pełnomocnika – 17 zł
    2. Poświadczenie zgodności duplikatu ,odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii, dokonane przez organy administracji rządowej lub samorządowej lub archiwum państwowe – od każdej pełnej lub zaczętej stronicy – 5 zł.
      Podstawa prawna: Ustawa z dnia 8 grudnia 2006 r. o opłacie skarbowej

    Opłatę skarbową należy dokonać przelewem na konto Urzędu Miasta Gdyni

    Urząd Miasta Gdyni
    Al. Marsz. Piłsudskiego 52/54
    81-382 Gdynia
    PKO BPSA.- 73 1440 1026 6153 0410 0000 0065 (w tytule wpłaty należy zaznaczyć rodzaj opłaty oraz określić sprawę ,której wpłata dotyczy)

  • Termin i sposób załatwienia

    Wniosek zostaje rozpatrzony w terminie określonym w art. 35 k.p.a., nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku.

  • Jednostka odpowiedzialna

    Urząd Morski w Gdyni
    Wydział Dokumentów Marynarskich
    ul. Chrzanowskiego 10
    81-338 Gdynia

  • Miejsce złożenia dokumentów

    Urząd Morski w Gdyni
    Wydział Dokumentów Marynarskich
    ul. Chrzanowskiego 10
    81-338 Gdynia

    Składanie wniosków możliwe jest w następującej formie:

    osobiście w biurze podawczym urzędu morskiego

    pocztą tradycyjną

    za pośrednictwem platformy ePUAP (profilu zaufanego)

     

  • Tryb odwoławczy

    Od decyzji przysługuje prawo odwołania do ministra właściwego ds. gospodarki morskiej za pośrednictwem Dyrektora Urzędu Morskiego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

  • Podstawa prawna
    1. Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim
    2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
    3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 23 kwietnia 2018 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich
    4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie warunków zdrowotnych wymaganych od marynarzy do wykonywania pracy na statku morskim

Pliki do pobrania

  • 1. Wniosek na dyplom (należy drukować na jednej kartce)

    • Plik doc
    • 79.50 Kb
  • 2. Wyciąg pływania (należy drukować na jednej kartce)

    • Plik doc
    • 72.50 Kb
  • 3. Upoważnienie do odbioru dokumentów

    • Plik doc
    • 31.00 Kb
  • 4. Wniosek na przesłanie dokumentów pocztą lub kurierem

    • Plik doc
    • 28.50 Kb
  • 5. Oświadczenie

    • Plik pdf
    • 142.13 Kb
  • 6. Lista lekarzy uprawnionych do wydawania świadectw zdrowia dla marynarzy

    • Plik pdf
    • 1.22 Mb
  • 7. Lista ośrodków szkoleniowych uznanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej

    • Plik pdf
    • 138.08 Kb
  • Autor wpisu
    Magdalena Gajewska
  • Data utworzenia wpisu
    27 listopada 2019
  • Zmodyfikowany
    5 września 2022 przez Magdalena Gajewska