 
				Procedury urzędowe
Uzyskanie zwolnienia z obowiązku wcześniejszego informowania o odpadach ze statków, każdorazowego zdawania odpadów ze statków przed wypłynięciem z portu lub przystani morskiej oraz każdorazowego wnoszenia opłaty pośredniej.
- 
															Tytuł proceduryUzyskanie zwolnienia z obowiązku wcześniejszego informowania o odpadach ze statków, każdorazowego zdawania odpadów ze statków przed wypłynięciem z portu lub przystani morskiej oraz każdorazowego wnoszenia opłaty pośredniej.
- 
															Data publikacji procedury27/03/2023
- 
															Wymagane dokumentyWymagane dokumenty 
 Należy złożyć kompletny wniosek wraz z następującymi załącznikami:
 1) kopię umowy lub umów o świadczeniu usług odbioru odpadów ze statku zawartych z odbiorcą odpadów ze statków zapewniających odbiór tych odpadów lub podmiotem zarządzającym portem lub przystanią morską, do którego zawija statek podczas rejsów na stałej linii żeglugowej;
 2) kopie pokwitowań odbioru odpadów ze statków;
 3) kopię zezwolenia na prowadzenie działalności polegającej na odbiorze i gospodarowaniu odpadami ze statków odbieranymi ze statków wydanego przez właściwe organy podmiotom, z którymi kapitan statku lub jego przedstawiciel, lub armator zawarł umowę na odbiór odpadów ze statku;
 4) potwierdzenie przez podmiot odbierający odpady ze statku lub podmiot zarządzający portem lub przystanią morską, w którym są zdawane odpady ze statku, że umowa, o której mowa w pkt 1, zawiera postanowienia zgodne z informacjami dotyczącymi dostępu do odpowiednich portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków, przekazanymi drogą elektroniczną za pomocą Krajowego Pojedynczego Punktu Kontaktowego;
 5) w przypadku dokumentów z pkt. 1- 4 sporządzonych w języku obcym, dołącza się tłumaczenia tych dokumentów na język polski sporządzone przez tłumacza przysięgłego;
 6) dowód wniesienia należnej opłaty skarbowej.
 Uwaga!
 Armator statku może ubiegać się o powyższe zwolnienie, jeżeli w odniesieniu do statku są spełnione następujące warunki:
 1) statek jest włączony w ustalony harmonogram podróży z częstymi oraz regularnymi zawinięciami do portów lub przystani morskich; harmonogram podróży powinien być publikowany na stronie internetowej armatora lub możliwy do weryfikacji na podstawie podróży statku z ostatnich 3 miesięcy;
 2) zawarto umowę z podmiotem zarządzającym portem lub przystanią morską albo odbiorcą odpadów ze statków na odbiór odpadów ze statku i uiszczanie opłat w porcie lub przystani morskiej wzdłuż trasy statku;
 3) funkcjonowanie umowy jest potwierdzone pokwitowaniami odbioru odpadów ze statku;
 4) wszystkie porty na trasie statku zostały poinformowane o fakcie zawarcia umowy na odbiór odpadów;
 5) umowa na odbiór odpadów została zawarta w porcie lub przystani morskiej, w którym są dostępne odpowiednie portowe urządzenia do odbioru odpadów ze statków i informacje o tych urządzeniach dostępne są w Narodowym Systemie SafeSeaNet;
 6) zwolnienie nie będzie powodować negatywnego wpływu na bezpieczeństwo morskie, środowisko morskie, zdrowie, warunki życia lub warunki pracy na statku.
- 
															Opłaty administracyjneBrak 
- 
															Opłata skarbowaOpłata skarbowa od dokonanej czynności urzędowej pobierana jest na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. 
 Opłatę w wysokości 100 zł należy wpłacić na rachunek Urzędu Miasta Gdyni:
 Urząd Miasta Gdyni
 al. Marsz. Piłsudskiego 52/54
 81-382 Gdynia
 PKO Bank Polski S.A. NRB: 73 1440 1026 6153 0410 0000 0065 (w tytule przelewu należy określić sprawę i nazwę statku, którego opłata dotyczy)
 Dowód wniesienia należnej opłaty skarbowej należy dołączyć z chwilą złożenia wniosku.
- 
															Termin i sposób załatwieniaStosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego 
- 
															Jednostka odpowiedzialnaUrząd Morski w Gdyni 
 Inspektorat Ochrony Środowiska Morskiego
- 
															Miejsce złożenia dokumentówKancelaria Ogólna Urzędu Morskiego w Gdyni 
 ul. Chrzanowskiego 10, 81-338 Gdynia
 lub
 Skrytka ESP: /UrzadMorskiGdynia/SkrytkaESP
- 
															Tryb odwoławczyDo Ministra Infrastruktury w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji 
- 
															Podstawa prawnaPodstawa prawna 
 1. Ustawa z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
 2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2022 r. w sprawie wzoru wniosku o udzielenie zwolnienia z obowiązku wcześniejszego informowania o odpadach ze statków znajdujących się na statku, każdorazowego zdawania odpadów ze statków przed wypłynięciem z portu lub przystani morskiej oraz każdorazowego wnoszenia opłaty pośredniej oraz wzoru zaświadczenia o udzieleniu zwolnienia.
Pliki do pobrania
- 
								1. wzór wniosku o zwolnienie- Plik pdf
- 294.49 Kb
 
- 
														Autor wpisuJarosław Bomba
- 
														Data utworzenia wpisu27 marca 2023
- 
														Zmodyfikowany14 czerwca 2024 przez Jarosław Bomba
- 
														Kategorie wpisu