
IRM
Systemy wspomagające VTS Zatoka Gdańska
Systemy wspomagające pracę służb dyżurnych VTS Zatoka Gdańska
System SafeSeaNet – przekazywanie informacji
Szczegóły działania systemu SafeSeaNet znajdują się w zakładce „SafeSeaNet”.
Systemy stosowane do monitorowania ruchu statków
Stacje radarowe
Na obszarze Zatoki Gdańskiej na potrzeby VTS pracuje sześć radarów brzegowych, które umieszczone są w następujących lokalizacjach:
- Władysławowo,
- Latarnia Morska Hel,
- Wieża Kapitanatu Portu Gdynia,
- Wieża Kapitanatu Portu Gdańsk - Port Północny,
- Wieża radarowa Górki Zachodnie,
- Latarnia Morska Krynica Morska.
Na potrzeby monitorowania i zarządzania ruchem w obrębie portów (oraz redy i kotwicowiska), dostępne są trzy radary portowe:
- Hel – radar portowy,
- Gdynia „S” – nabrzeże Wendy,
- Gdańsk – Nowy Port.
Dodatkowo, na wieży platformy wydobywającej ropę i gaz – Baltic Beta, umieszczony został radar brzegowy dalekiego zasięgu (wchodzący w skład Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego (KSBM)), który może być wykorzystany przez Służbę VTS.

System AIS - PL
System odbiorników AIS-PL umieszczonych wzdłuż wybrzeża polskiego oraz na platformie Baltic Beta pozwala na odbiór danych wysyłanych przez znajdujące się na statkach urządzenia AIS (Automatic Identification System). Uzyskane dane pozwalają na identyfikację statku oraz śledzenie jego trasy.

Radionamierniki
Dla szybkiej identyfikacji jednostek prowadzących korespondencję na kanale roboczym 71 VHF pracują trzy radionamierniki (RDF). Radionamierniki znajdują się na latarni morskiej w Helu, wieży Kapitanatu Portu Gdańsk i na latarni morskiej w Krynicy Morskiej. Radionamierniki można ustawić na inną częstotliwość, np. kanał 16 VHF w celu zidentyfikowania pozycji jednostki wzywającej pomocy.

Aplikacja iMARE
Aplikacja iMare stworzona przez hiszpańską firmę INDRA łączy dane uzyskiwane z systemów monitorowania ruchu statków z bazą danych VTS.
Obraz prezentowany na konsoli operatorskiej VTS składa się z następujących elementów:
- danych zawartych w mapie elektronicznej ECDIS, uaktualnianej komórkami mapowymi dostarczanymi przez BHMW;
- syntetycznego obrazu radarowego (pochodzącego z fuzji kilku urządzeń);
- nakładki AIS (Automatic Identification System) z polskiego łańcucha stacji brzegowych.
Typowe zobrazowanie przedstawiono na poniższym rysunku.

Komunikacja radiowa
Podstawowym środkiem komunikacji ze statkami jest system łączności VHF oraz selektywnego wywołania VHF DSC. Służba VTS Zatoka korzysta z częstotliwości roboczej – kanał 71 VHF oraz zastępczej – kanał 66 VHF. Dotykowe konsole VHF pozwalają na wybór stacji nadawczej, odbiorczej, trybu pracy (automatyczny wybór stacji na podstawie siły sygnału lub wybór dokonywany przez operatora), przeszukiwania wybranych kanałów oraz rejestracji prowadzonych rozmów. System korzysta z sześciu zdalnych stacji nadawczo-odbiorczych VHF i VHF DSC firmy Elvys umieszczonych w następujących lokalizacjach:
- Radiolatarnia Rozewie,
- Radiolatarnia Hel,
- Wieża Kapitanatu Gdynia,
- Wieża Kapitanatu Gdańsk,
- Radiolatarnia Krynica,
- Stacja dalekiego zasięgu umieszczona na wieży platformy Baltic Beta.

Kamery dalekiego zasięgu
Kolejnym narzędziem wspomagającym pracę operatorów jest system kamer dalekiego zasięgu (CCTV). Kamera dedykowana dla VTS Zatoka Gdańska ulokowana jest na latarni morskiej Hel i jej zasięg wynosi 7 mil morskich. Pięć pozostałych kamer pełni rolę wspomagania służb dyżurnych kapitanatów i bosmanatów. Kamery te umieszczone są w następujących portach i przystaniach morskich:
- Hel,
- Gdynia,
- Gdańsk Nowy Port,
- Gdańsk Port Północny,
- Górki Zachodnie.

Rejestrowanie wizyt statków
Służby VTS i służby kapitanatów portów pracują na tej samej aplikacji bazodanowej (DMIS). Aplikacja pozwala na rejestrowanie odbywającego się ruchu statków, wejść i wyjść, miejsc postoju i czasów zacumowania lub odcumowania dla podróży awizowanych – bieżących i historycznych. Dzięki takiemu rozwiązaniu obsługa statku od momentu jego awizacji (zgłoszenia chęci wejścia statku do portu przez agenta) aż do opuszczenia obszaru kontroli ruchu jest dostępna dla służb, które zobowiązane są wprowadzać dane na różnych etapach procesu. Aplikacja DMIS jest bazą danych, powiązana dynamicznie z aplikacją mapy elektronicznej iMare, z której korzystają operatorzy VTS Zatoka, VTS Szczecin-Świnoujście i służby kapitanatów portów.

Serwis hydrometeorologiczny
Służba VTS w ramach Serwisu przekazuje statkom znajdującym się na akwenie Zatoki Gdańskiej informacje dotyczące obecnej i prognozowanej lokalnej sytuacji hydrometeorologicznej. Serwis osłony hydrometeorologicznej zapewniony jest przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW) oraz dane własne pochodzące z czujników hydrometeorologicznych. Czujniki te rozmieszczone są w wybranych miejscach istotnych z punktu widzenia bezpiecznej żeglugi oraz uzyskania miarodajnych pomiarów dla wejścia i wyjścia z portu oraz wydawania zwolnień z usług pilotowych i holowniczych. Następujące parametry są określane z czujników hydrometeorologicznych:
- kierunek i prędkość wiatru,
- kierunek i prędkość prądu,
- poziom wody.
Wskazania czujników są niezwykle istotne przy monitorowaniu warunków hydrometeorologicznych w czasie ogłaszanych przez Dyrektora Urzędu Morskiego pogotowiach i stanach alarmowych związanych z silnymi wiatrami oraz podnoszeniem się stanu wody.

Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego KSBM
W ramach budowy KSBM rozwinięta została sieć stacji radarowych, kamer, radionamierników, stacji VHF, stacji hydro-meteo, stacji DGPS i AIS oraz ujednolicono narzędzia jakimi dysponują służby zarządzające i monitorujące ruchem statków. Wszystkie większe porty zostały wyposażone w jednakowe konsole. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwy jest jednolity rozwój aplikacji do zarządzania ruchem statków, monitorowanie całego ruchu statków do polskich portów na potrzeby NSS/SSN i NSW.

-
Autor wpisuMichał Tomczyk
-
Data utworzenia wpisu11 marca 2022
-
Zmodyfikowany1 kwietnia 2022 przez Michał Tomczyk