
IRM
SafeSeaNet
SafeSeaNet - PL
Przekazywanie informacji
Na morzu informacja ma wartość niewymierną w zakresie bezpieczeństwa. Uzyskanie informacji w odpowiednim miejscu i czasie, to uratowane życie ludzkie, mienie, czy też zażegnana katastrofa ekologiczna. Szczególne zagrożenia stwarza transport ładunków niebezpiecznych i pasażerów. Te aspekty działalności ludzkiej na morzu powinny być poddawane specjalnym ograniczeniom, które tworzone są z myślą o zapobieganiu występowania zjawisk ekstremalnych, lub zabezpieczaniu rozprzestrzeniania się skutków takiej działalności.
Rozwój współczesnej techniki, możliwość gromadzenia i przekazywania informacji z wykorzystaniem sieci komputerowych, systemów łączności bezprzewodowej oraz możliwość określania pozycji statku w sposób ciągły z satelitarnych systemów nawigacyjnych – daje możliwość odciążenia kapitana z konieczności kompletowania na statku odpowiednich informacji. Okazało się, że większość tych danych można zgromadzić zanim statek opuści port i bez udziału statku przekazywać dane wszystkim ośrodkom koordynującym akcje ratownicze wzdłuż trasy jego rejsu, a także portom do których statek zmierza .
Właśnie takie cele do osiągnięcia zostały wzięte pod uwagę przy tworzeniu Dyrektywy 2002/59/WE. Dyrektywa ta wdrożona również w legislacji polskiej stała się motywem do tworzenia Europejskiej sieci do przesyłania informacji o statkach poruszających się po wodach Wspólnoty Europejskiej – SafeSeaNet.
Opis funkcjonowania NSSN
System Wymiany Informacji Bezpieczeństwa Żeglugi (SWIBŻ)- składowa Narodowego Systemu SafeSeaNet
System ten został utworzony przez Urząd Morski w Gdyni w związku z implementacją techniczna postanowień wynikających z Dyrektywy 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego systemu monitorowania i informacji o ruchu statków uchylającej Dyrektywę Rady 93/75/EWG stając się częścią Narodowego SafeSeaNet (NSSN).
SWIBŻ, jako system, dzieli się na dwa segmenty, aplikacje – mapową oraz internetową.
Część WEB, tj. internetowa służy do wymiany informacji pomiędzy użytkownikami systemu SWIBŻ oraz do komunikacji z Centralnym Systemem SafeSeaNet (notyfikacje, incydenty, zapytania).
SWIBŻ jako centralna aplikacja Narodowego SafeSeaNet pełni następujące funkcje:
- Prezentowanie wszelkich danych z dostępnych źródeł (VTS, VTMS, VMS, radary, AIS-PL, hydro- meteo, RDF, bazy danych statków, itp.);
- Prezentowanie danych z zewnętrznych systemów AIS (HELCOM, EMSA, NATO);
- Wymiana i prezentacja danych z SSN;
- Ocena ryzyka;
- Wspomaganie zarządzania kryzysowego i wymiany informacji.
- Prezentowanie danych z systemu kontrolno-informacyjnego dla portów polskich – National Single Window (NSW) .
Wymiana informacji obecna w systemie SSN opiera się na EIS – European Index Server, sieci służącej do komunikacji użytkowników, obsługi ich zapytań i przesyłania odpowiedzi z innych źródeł. Wszelkie zapytania oraz odpowiedzi zwrotne są szyfrowane, a co za tym idzie – bezpieczne.
- Dostawca danych przekazuje je do Narodowego Systemu SSN, gdzie tworzona jest notyfikacja PortPlus (zbiór najistotniejszych danych dotyczących podróży statku) i wysyłana do Centralnego SSN. Centralny SSN przechowuje i rejestruje każdą notyfikację unikalnym numerem ShipCallId.
- Użytkownicy SSN mają możliwość zapytania o konkretną jednostkę/podróż za pomocą Narodowego SSN. Zapytanie skierowane jest do Centralnego systemu, który następnie kieruje je do odpowiedniego Narodowego SSN, a gdy uzyska odpowiedź w postaci komunikatu z danymi, przekazuje je do użytkownika który wystosował zapytanie. Cała procedura trwa poniżej 2 minut.
Schemat wymiany informacji pomiędzy różnymi Narodowymi Systemami SSN Krajów Członkowskich został przedstawiony na poniższym rysunku.

Do informacji przesyłanych za pomocą systemu SSN należą między innymi:
- Dane jednostki;
- Dane dotyczące podróży;
- Notyfikacje HAZMAT – dane dotyczące ładunków niebezpiecznych;
- Notyfikacje WASTE – Dane o odpadach;
- Notyfikacje SECURITY – Dane o ochronie statków;
- Notyfikacje BUNKERS – Dane o zasobach paliwa na burcie statku;
- Dane dotyczące incydentów morskich;
- Raporty MRS (obowiązkowy system raportowania).
Na podstawie art. 91 Ustawy o bezpieczeństwie morskim z dnia 18 sierpnia 2011 r. ustanowiony został Narodowy System Monitorowania Ruchu Statków i Przekazywania Informacji, zwany Narodowym System SafeSeaNet”. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 4 grudnia 2012 r. w sprawie Narodowego Systemu Monitorowania Ruchu Statków i Przekazywania Informacji, Narodowy system SSN składa się z:
- Infrastruktury technicznej, podzielonej na dwa podsystemy:
- podsystem monitorowania ruchu statków, składający się:
- z radarów brzegowych bliskiego i dalekiego zasięgu,
- ze stacji brzegowych Systemu Automatycznej Identyfikacji (AIS),
- z Systemu Identyfikacji i Śledzenia Dalekiego Zasięgu (LRIT);
- podsystem przekazywania informacji, składający się z:
- systemu kontrolno-informacyjnego dla portów polskich – system National Single Window (NSW)
- Systemu wymiany informacji bezpieczeństwa żeglugi (SWIBŻ).
- podsystem monitorowania ruchu statków, składający się:
- Koordynatora SafeSeaNet, którego rolą są:
- Wymiana informacji z użytkownikami SafeSeaNet Unii Europejskiej;
- Natychmiastowa wymiana informacji z krajowymi użytkownikami systemu;
- Koordynowanie przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi użytkownikami;
- Odpowiedzialność przed ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej;
- Krajowych użytkowników SafeSeaNet.
Służba Dyżurna Krajowego Koordynatora SSN (NCA 24/7 Poland):
Telefon: +48 58 355 3617;
Faks: +48 58 620 53 63; lub +48 58 620 53 28;
Email: nca@umgdy.gov.pl
-
Autor wpisuMichał Tomczyk
-
Data utworzenia wpisu11 marca 2022
-
Zmodyfikowany11 kwietnia 2024 przez admin