
Kapitanat Portu Gdańsk
Informacje nawigacyjne
Gdańsk Nowy Port
Gęstość wody na Zatoce Gdańskiej - 1,005,
Port Gdańsk - gęstość wody waha się od 1,000 do 1,005 w zależności od warunków hydrometeorologicznych,
Tor podejściowy do Gdańska Nowego Portu: szerokość po dnie 250 - 150m i głębokość techniczna 12,0m, głębokości minimalne 11,00m - 11,70- występują na krańcach toru podejściowego. Maksymalne zanurzenie statków Tmax = 10,60m przy średnim stanie wody.
- Wejście do Gdańska Nowego Portu ( przy główce wschodniej w torze) szerokość - 150m
- Wejście do Gdańska Nowego Portu ( przy główce zachodniej w torze) szerokość - 130m
- Wejście do Gdańska Nowego Portu ( przy obrotnicy w torze) szerokość - 110m
- Odległość od pławy "NP" do pław N1 - N2 - 1,4Mm
- Szerokość przejścia między pławami N1 - N2 - 250m
- Odległość od pław N1-N2 do wejścia głównego do portu - 2,3Mm
- pomiędzy pławami N1/N2 - N5/N6 szerokość toru 250m, głębokości minimalne 12,5m.
- pomiędzy pławami N5/N6 - N7/N8 szerokość toru w linii nabieżnika Brzeźno 250m, głębokość -12,0m.
- pławy N7/N8 - główki wejściowe - szerokość toru w linii nabieżnika Westerplatte 150m, głębokość 11,9m, (lewa krawędź toru) - 11,4m.
- Uwaga na oznakowane spłycenie o głębokości 8,4m w odległości 6kbl. na płn-wsch od pławy N2.
- nabieżnik Brzezno - Iso. Y 5 s - 13 Mm - 196°
- górne światło wysokości 31m (φ = 54°24’3N, λ= 018°38’3E)
- dolne światło wysokości 23m (φ = 54°24’5N, λ= 018°38’4E)
- nabieżnik Westerplatte – Oc. G 5s - 8 Mm - 147,7°
- górne światło wysokość 35m ( φ=54º24,5’ N, λ= 018º40,0’E)
- dolne światło wysokość 23m ( φ=54º24,6’N , λ= 018º39,8’E)
- maksymalna długość statku mogącego wchodzić do Gdańska N. Portu - 225m. Dla statków o większej długości wymagana jest zgoda kapitana portu.
- (Uwaga: wg danych projektowych w kanale portowym powinien być wytyczony tor wodny o szerokości 90,0m i głębokości minimalnej 12,0m na odcinku od obrotnicy przy WOC do obrotnicy przy GSR).
Szerokość Kanału Portowego (tor wodny plus podejścia do nabrzeży):
- Nb. Oliwskie – Nb. Obr. Westerplatte - 165m
- Nb. Zbożowe – Nb. Wisłoujście - 130m
- Nb. Wiślane – Nb. Dworzec Drzewny - 130m
Szerokość Kanału Kaszubskiego (tor wodny plus podejścia do nabrzeży):
- Nb. Chemików – Nb. Zdobywców Kołobrzegu - 130m
Obrotnice:
- kanał Portowy /przy WOC/ - ∅ 170 m
- kanał Portowy/przy Basenie Górniczym - ∅ 180 m
- kanał Portowy/ przy GSR/ - ∅ 300 m
- kanał Kaszubski /przy Polskim Haku/ - ∅ 200m . Ograniczenia na podstawie sondażu ze stycznia 2024 r. : statki o Lcc max = 170,00m i Tmax = 8,30 - obrót w porze dziennej i nocnej. Statki o Lcc max = 150,00m i Tmax = 8,80m - obrót w porze dziennej. Statki ponadgabarytowe nie spełniające ograniczeń powinny mieć zgodę Kapitana Portu Gdańsk.
Kotwicowiska:
- kotwicowisko nr 1 – najmniejsza głębokość - 9,0m (sondaż 04/2018) – dla małych statków
- kotwicowisko nr 2 – najmniejsza głębokość - 10,3m (sondaż 12/2018) – dla średnich statków
- kotwicowisko nr 3 – najmniejsza głębokość - 10,2m - dla tankowców
Gdańsk Port Północny
Do Portu Północnego prowadzą dwa tory wodne - tor wodny główny i tor wodny wschodni.
Tor wodny główny wyznaczony jest pławami torowymi świetlnymi od P-1 do P-20. Szerokość toru wodnego głównego wynosi 600m, głębokość minimalna w nim 18m i jest zakończony obrotnicą zachodnią o średnicy 750m i głębokości minimum 18m. Zezwala na żeglugę statków o maksymalnym zanurzeniu 15,00m (przy średnim stanie wody -4,937m n.p.m.). Ruch dwukierunkowy i zasady mijania na torze podejściowym określa służba dyżurna Kapitanatu Portu.
Tor wodny wschodni rozpoczyna się po minięciu pławy P-14 i wykonaniu zwrotu w lewo. Wyznaczony jest pławami torowymi świetlnymi od GTC-1 do GTC-4, ma szerokość 320m i minimalną głębokość 17,5m. Długość toru podejściowego - 1000,00m i zakończony jest obrotnicą wschodnią o średnicy 700m i minimalnej głębokości 17,5m. Długość toru wewnętrznego pomiędzy obrotnicą wschodnią a obrotnicą wewnętrzną przy Pirsie Kontenerowym = 1040,00m, szerokość = 200,00m, minimalna głębokość = 17,50m.
Decyzję, z którego toru wodnego na wejściu do portu ma korzystać statek podejmuje oficer dyżurny Kapitanatu Portu.
Łata wodowskazowa w Porcie Północnym wyskalowana jest od 01.01.2024 r. wg układu PL-EVRF2007-NH, którego rzędna zera wynosi-4,937m n.p.m.
Wejście do Portu Północnego:
- odległość od pławy PP do P1/P2 - 2,72 M (5040 m),
- odległość od P1/P2 do wejścia głównego - 3,36 M (6220 m),
- szerokość między pławami P1 i P2 - 600 m,
- nabieżnik Port Północny - Oc. Y. 5s , 18m/8M i 45m/8M - 253,6°,
- maksymalna długość statku mogącego wchodzić do Portu Północnego:
T max = 350m (stanowisko T - BPPP) i do Tmax = 425m ( Baltic Hub T2 i T3).
Stanowiska przeładunkowe Portu Północnego:
- BPPP stanowisko "O", Lccmax = 155m, Tmax = 10,00m
- BPPP stanowisko "P" i "R", Lccmax = 300m, Tmax = 15,0m
- BPPP stanowisko "T", Lccmax = 350m, Tmax = 15,0m
- BPPP stanowisko "T1", Lccmax = 211m, Tmax = 12,70m
- Pirs Węglowy (764m), Lccmax = 280m Tmax = 15,0m
- Pirs Rudowy (510m), Lcc max = 270m, Tmax = 15,0m
- Pirs "GASPOL" ( 294M), Lccmax = 200m, Tmax = 9,50m
- Terminal Baltic Hub T1 (670m) Lccmax = 400m, Tmax = 14,50m (stanowisko głębokowodne)
- Terminal Baltic Hub T2 ( 555m) Lccmax = 425m, Tmax = 15,00m
- Terminal Baltic Hub T3 (640m) Lccmax = 425m, T max = 15,0m
Obrotnice w Porcie Północnym:
- wejściowa zachodnia, główny tor wodny – ∅ 750m, głębokość – 18,0m
- wejściowa - przy Pirsach Paliwowych - ∅ 670m, głębokość – 17,5m, (głębokość techniczna 18,0m)
- wewnętrzna –przy Pirsie Rudowym/Węglowym - ∅ 670m, głębokość – 16,5m
- wewnętrzna –przy Pirsie Kontenerowym - ∅ 650m, głębokość – 17,0m
- wejściowa wschodnia, wschodni tor wodny - ∅ 700m, głębokość – 17,5m
Kotwicowiska:
- kotwicowisko nr 4 (dla masowców), najmniejsza głębokość – 16,10m (była 16,5m) , na południowo-zachodnim krańcu kotwicowiska nr 4 spłycenia o wartości 16,10m - 16,40m - sondaż z dnia 28.08.2023 r.
- kotwicowisko nr 5 (dla tankowców), najmniejsza głębokość – 19,9m
Górki Zachodnie - Wisła Śmiała, Martwa Wisła
Tor podejściowy na Wiśle Śmiałej i Martwej Wiśle:
- Ujście Wisły Śmiałej - Tor wodny; maks. zanurzenie na torze = 5,00m, szerokość w dnie - 60,0m
- maksymalne parametry statków na torze wodnym od ujścia Wisły Śmiałej, pława GW, przez obrotnicę 210m na Wiśle Śmiałej przy Kanale Płonia, następnie przez obrotnicę 210m, na wysokości powstającego Terminalu Orlen, pława MW-17 do Mostu Wantowego: Tmax = 5,00m, Lccmax = 130m, Bmax = 16,00m, maks. siła wiatru do 5°B, maks. wysokość fali do 0,6m;
- Obiekty holowane/pchane powyżej 50m długości na warunkach Kapitana Portu Gdańsk,
- Obiekty holowane/pchane o długości do 50m - maksymalna siła wiatru zgodnie z KB, lecz nie więcej niż 4ºB, (z kierunków południowych do 5ºB),
- wysokość fali do 0,60m,
- Martwa Wisła: Most Wantowy - Most Siennicki - maks. zanurzenie = 4,40m.
- Most Kolejowy - prześwit rzeczywisty w stosunku do średniego stanu wody = 8,00m, szerokość w przęśle żeglownym = 35,00m
- Most Wantowy - prześwit rzeczywisty w stosunku do średniego stanu wody = 9,00m, szerokość w przęśle żeglownym = 60,0m.
- Most Siennicki - prześwit rzeczywisty w stosunku do średniego stanu wody = 7,50m, szerokość w przęśle żeglownym = 19,50m.
Linie energetyczne w Porcie Gdańsk
- Linia nr 1434/1476 110kV nad Martwą Wisłą, Nb, Zbożowe – Nb. Wisłoujście - bezpieczna wysokość obiektu przy średnim stanie wody - 52,02m;
- Linia nr 1481/1482, 110kV nad Martwą Wisłą pomiędzy Mostem Wantowym a Mostem Kolejowym – bezpieczna wysokość obiektu przy średnim stanie wody – 25,22m;
- Linia nr 1434/1478, 110kV nad Martwą Wisłą przed Mostem Wantowym na wysokości Rafineria Mała Płonia - bezpieczna wysokość obiektu przy średnim stanie wody – 45,72m;
- Linia nr 1435/1481, 110kV nad Kanałem Kaszubskim pomiędzy Nb. Zdobywców Kołobrzegu a Nb. Przemysłowym - bezpieczna wysokość obiektu przy średnim stanie wody – 55,62m;
- Linia nr 1435/1480, 110kV nad Leniwką /Elektrociepłownia/ koło mostu nieotwieranego - bezpieczna wysokość obiektu przy średnim stanie wody – 50,52m;
- Linia nr 15602, 15kV nad Wisłą Śmiałą przed Obrotnicą - bezpieczna wysokość obiektu przy średnim stanie wody – 25,92m;
Uwaga:
Podane przez Energa Operator dane dotyczące wysokości zawieszenia przewodu od lustra wody są wartościami średnimi i mogą się zmieniać w zależności od wysokości poziomu wody, obciążenia linii oraz temperatury otoczenia. Podane wartości bezpiecznej wysokości obiektu uwzględniają zapas bezpieczeństwa wynoszący 6m dla linii wysokiego napięcia 110kV i 5m dla linii wysokiego napięcia 15kV. Konieczność przejścia pod liniami dla obiektu o wysokości wyższej niż podane powyżej wartości bezpieczne wymaga zgody i warunków Energa-Operator. Wysokości bezpieczne obiektów były podane w systemie Amsterdam (tak jak dotychczasowe głębokości na sondażach i mapach morskich do 31.12.2023 r.) Wysokości bezpieczne obiektów w pliku Excel podane są w systemie Kronsztad.
Kable podwodne w porcie Gdańsk
- przy wejściu do Basenu Władysława IV
- między nb. Kapitana Ziółkowskiego i nb. Obr. Westerplatte
- między nb. Oliwskim i nb. Obr. Westerplatte
- między nb. OPP i nb. Zbożowym
- między nb. Wisłoujście i nb. Zbożowym
- między nb. Dworzec Drzewny i nb. Wiślanym
- między nb. Dworzec Drzewny i nb. Wiślanym, przy obrotnicy GSR - 2 kable
- między nb. Przemysłowym i nb. Zdobywców Kołobrzegu
- między nb. Kaszubskim i Nb. Przemysłowym na wysokości promu kolejowego przy Stoczni Gdańskiej
- między i nb. Kaszubskim (S.G.) a Polskim Hakiem w kierunku południowym
- między Polskim Hakiem i Nb. Maritim - dwa kable
- między nb. Remontowym 19A i nb. Trawlerowym – dwa kable
- między nb. Drewnica i wyspą Ostrów (nb. Euroluk) - dwa kable
- między nb. CN100 i nb. CN102
- Na wysokości Elektrociepłowni od nb. CP 1b
- za mostem Siennickim (Nb. Szyprów) - dwa kable
- między nb. Szyprów i nb. Retmanów
- przy moście Kolejowym na wysokości Stoczni Rybackiej
- przy moście Wantowym im. H. Sucharskiego
Motława:
Dopuszczalne zanurzenie: od Polskiego Haka do Mostu Zielonego (do 30m przed mostem) T max = 3,30m. Informacja dotycząca zasad przejścia pod kładkami na Motławie publikowana jest w Załączniku Nr 1 i Załączniku Nr 2 – zarządzenia nr 9 Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 16 lipca 2018 r. – Przepisy portowe (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego 2018 r. poz. 2832 z późn. zm.).
Sopot molo
Warunki cumowania
- Głowica mola od strony Gdyni: stanowisko cumownicze od strony północno-zachodniej (od Gdyni) - pora dzienna maks. siła wiatru 5°B,maks. zanurzenie statku = 2,70m - Zawiadomienie Kpt. Portu nr 5/2020/Nb.
- Niski pomost północny mola: pora dzienna, maks. długość statku = 45m, maks. prędkość podchodzenia = 0,35m/s, maks. siła wiatru = 3°B, maks. zanurzenie = 2,00m - pismo KGK-Nb-71---43a/02,
- Ostroga boczna - L x B x T = 28 x 7 x2m. Cumowanie w okresie letnim (czerwiec- sierpień) w porze dziennej, maks. prędkość podchodzenia = 0,35m/s, maks. siła wiatru = 3°B,
- Dolny pomost południowy: jachty o długości do 8,0m, cumowanie w porze dziennej,maks. prędkość podchodzenia = 0,35m/s, maks. siła wiatru = 3°B - pismo KGK-Nb-7100-27.05.
-
Autor wpisuRyszard Różański
-
Data utworzenia wpisu11 marca 2022
-
Zmodyfikowany16 lipca 2025 przez Ryszard Różański