Aktualności

Udane wodowanie URSY

  • 22 września 2023
Pogłębiarka URSA przy nabrzeżu w stoczni w dniu wodowania

We wtorek, 19 września br. zwodowano kolejny statek specjalistyczny, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni. Pogłębiarka dedykowana jest nowej, ponad dwudziestokilometrowej drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską i powstaje w ramach programu wieloletniego,  na podstawie którego realizowana jest cała inwestycja. Wykorzystywana będzie również do obsługi i utrzymania torów podejściowych do portów morskich do 18 m.

-Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia – stwierdził Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.


Film: Kasper Dudzik / Työvene OY

Zakończył się bardzo ważny etap tego przedsięwzięcia, jednostka może już samodzielnie unosić się na wodzie i od teraz możemy nazywać ją statkiem. Umowę na budowę podpisano w marcu 2022 roku. Zakłada ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.

- Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki,  a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię URSA, została zwodowana. Zaawansowanie prac aktualnie wynosi ponad 70%. Jednostka eksploatacyjnie powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 roku – powiedział Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Statek jest budowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracuje również z firmami z Holandii.

Kontrakt obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki.

- Takiej pogłębiarki jak URSA nie można  zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. URSA jest wyjątkowa! – powiedział Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.

 

Parametry zamówionej jednostki:

  • Przybliżona długość całkowita (z wyłączeniem połączenia dziobowego)              62,00m
  • Maksymalna szerokość, konstrukcyjna                                                                        12,0 m
  • Maksymalna konstrukcyjna wartość zanurzenia                                                        3,9m
  • Pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu                            powyżej 950 m³
  • Maksymalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody                                             18 m
  • Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego:                      8 węzłów

Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami. 17 września ub. roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Drugi etap, a mianowicie obudowa brzegów rzeki Elbląg jest zaawansowany obecnie w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się do końca 2023 r. W maju br. zakończono trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.

Rufa pogłębiarki URSA
Dziób URSY
Lewa burta URSY

23 lipca 2024

Klif w Jastrzębiej Górze wzmocniony i bezpieczny!

Urząd Morski w Gdyni zakończył realizację inwestycji pn. „Przebudowa …

1 lipca 2024

150 mln zł na zabezpieczenie przed powodzią brzeg…

24 czerwca br. Urząd Morski w Gdyni podpisał z Narodowym Funduszem Oc…