Aktualności

Udane wodowanie URSY

  • 22 września 2023
Pogłębiarka URSA przy nabrzeżu w stoczni w dniu wodowania

We wtorek, 19 września br. zwodowano kolejny statek specjalistyczny, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni. Pogłębiarka dedykowana jest nowej, ponad dwudziestokilometrowej drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską i powstaje w ramach programu wieloletniego,  na podstawie którego realizowana jest cała inwestycja. Wykorzystywana będzie również do obsługi i utrzymania torów podejściowych do portów morskich do 18 m.

-Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia – stwierdził Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.


Film: Kasper Dudzik / Työvene OY

Zakończył się bardzo ważny etap tego przedsięwzięcia, jednostka może już samodzielnie unosić się na wodzie i od teraz możemy nazywać ją statkiem. Umowę na budowę podpisano w marcu 2022 roku. Zakłada ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.

- Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki,  a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię URSA, została zwodowana. Zaawansowanie prac aktualnie wynosi ponad 70%. Jednostka eksploatacyjnie powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 roku – powiedział Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Statek jest budowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracuje również z firmami z Holandii.

Kontrakt obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki.

- Takiej pogłębiarki jak URSA nie można  zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. URSA jest wyjątkowa! – powiedział Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.

 

Parametry zamówionej jednostki:

  • Przybliżona długość całkowita (z wyłączeniem połączenia dziobowego)              62,00m
  • Maksymalna szerokość, konstrukcyjna                                                                        12,0 m
  • Maksymalna konstrukcyjna wartość zanurzenia                                                        3,9m
  • Pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu                            powyżej 950 m³
  • Maksymalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody                                             18 m
  • Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego:                      8 węzłów

Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami. 17 września ub. roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Drugi etap, a mianowicie obudowa brzegów rzeki Elbląg jest zaawansowany obecnie w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się do końca 2023 r. W maju br. zakończono trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.

Rufa pogłębiarki URSA
Dziób URSY
Lewa burta URSY

17 czerwca 2024

Gdyńskie Święto Morza 2024. Szereg atrakcji, w ty…

Urząd Morski w Gdyni wraz z Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa …

13 czerwca 2024

Nowy specjalistyczny statek Urzędu Morskiego w Gd…

Ursa to specjalistyczna jednostka pływająca - pogłębiarka ssąca nasię…