Aktualności

Ochrona przeciwpowodziowa, a przy okazji nowy deptak. W Rewie rusza budowa i remont opaski brzegowej

  • 12 listopada 2024
Rewa z lotu ptaka
fot. Gmina Kosakowo

W najbliższych dniach rozpoczną się prace Urzędu Morskiego w Gdyni, związane z kolejną niezbędną inwestycją przeciwpowodziową na terenie województwa pomorskiego, w miejscowości Rewa. W ich ramach zbudowana zostanie nowa opaska brzegowa o długości 480 m oraz wyremontowana już istniejąca, której długość wynosi 420 m. Dodatkowo, w Mechelinkach na stałe zostaną posadowione dwa kontenery na sprzęt przeciwpowodziowy. Działania te stanowią element tworzonego systemu zabezpieczenia Rewy przed powodzią, na który składa się również wykonane w 2023 roku sztuczne zasilenie linii brzegowej.

- Inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni stanowi przedsięwzięcie długo oczekiwane przez Gminę Kosakowo. W ostatnich miesiącach prowadziliśmy rozmowy z Urzędem Morskim i wykonawcą, aby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców, a ich zakres jak najlepiej wpisywał się w potrzeby gminy. Dziękuję za otwartość i współpracę zarówno Urzędowi Morskiemu, jak i wykonawcy. Prace, które będą realizowane w Rewie, są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa powodziowego. Inwestycja poprawi również walory turystyczne, ponieważ opaska będzie stanowiła kolejny trakt spacerowy. Zapewni dostęp do plaży osobom z niepełnosprawnościami, co stanowi ważny element wspierania dostępności obiektów publicznych dla wszystkich mieszkańców gminy, jak i gości  - mówi wójt Gminy Kosakowo, Eunika Niemc.

Harmonogram i technologia wykonania dostosowane do potrzeb mieszkańców i turystów

Czas przewidziany na realizację inwestycji to 2 lata, jednak harmonogram i technologia wykonania zostały przygotowane w taki sposób, aby prace jak najmniej kolidowały z codziennym funkcjonowanie mieszkańców Rewy, jak i licznie odwiedzających ją turystów oraz amatorów sportów wodnych.

Zgodnie z decyzją środowiskową, prace nie będą prowadzone w okresie od marca do maja, a z uwagi na turystyczną atrakcyjność miejscowości, lipiec i sierpień zostały również wyłączone z robót. Przez cały okres budowy wyznaczone zostaną ciągi komunikacyjne, umożliwiające wejście na plażę.

Prace będą prowadzone w trzech etapach:

  • listopad 2024 r. – luty 2025 r. (prace prowadzone dwutorowo: fragment nowej opaski na palach CFA – oraz fragment posadowiony bezpośrednio na gruncie – Rys. 2);
  • wrzesień 2025 r. – luty 2026 r. (remont istniejącej opaski od molo w kierunku zachodnim – 3 oraz budowa nowej opaski na wcześniej wykonanych palach CFA);
  • wrzesień – październik 2026 r. prace wykończeniowe oraz porządkowe.

Zaplecze budowy zlokalizowane zostanie w okolicach Krzyża Morskiego na Rewskim Szperku. Dla maksymalnego odciążenia lokalnej infrastruktury drogowej, transport materiałów, niezbędnych do budowy i remontu opaski, odbywać się będzie głównie plażą (Rys. 4).

Teren, po którym poruszać się będą pojazdy budowy, będzie odpowiednio oznakowany. Pragniemy jednak zwrócić uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności w tych miejscach. Budowa może generować również uciążliwość, związaną z hałasem, spowodowanym przeładunkiem kamienia. Dla zminimalizowania tych niegodności, prace prowadzone będą wyłącznie od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem godzin największego natężenia ruchu.

Bezpieczeństwo powodziowe przede wszystkim

- Prace są niezbędna z uwagi na duże zagrożenie powodziowe Rewy. W niedalekiej przeszłości, między innymi w 2017 roku, mieliśmy tutaj do czynienia z podtopieniami, stwarzającymi realne zagrożenie dla infrastruktury gminnej, jak i mienia prywatnego. Nowa opaska docelowo zostanie zabudowana wydmą, tak aby jeszcze lepiej chronić brzeg i wpasować się w krajobraz. Dodatkowo, górna część konstrukcji wzbogaci Rewę o prawie półkilometrowy deptak. Wraz z wykonawcą dołożymy wszelkich starań, aby prace przebiegały sprawnie i terminowo. Prosimy jednak o wyrozumiałość i zrozumienie ewentualnych uciążliwości. Ta inwestycja jest niezbędna dla bezpieczeństwa powodziowego i zachowania tego wyjątkowego odcinka naszej linii brzegowej  – powiedział Robert Mokrzycki, Główny Inspektor Ochrony Wybrzeża w Urzędzie Morskim w Gdyni. 

Rewa, 2017 r.
Fot. 1 Wezbranie sztormowe, Rewa 2017 r.

Przyjazna technologia wykonania

Inwestycja polega na wykonaniu opaski, której głównym materiałem konstrukcyjnym będzie narzut kamienny. Całość budowli zostanie podparta na podbudowie. Konstrukcja od strony lądu zostanie zabezpieczona murkiem oporowym, w którym zostaną umieszczone specjalne uchwytu do założenia mobilnych przegród przeciwpowodziowych.

- W ramach inwestycji, wykonanych zostanie 168 pali CFA. Będą one formowane w gruncie w sposób bez udarowy, niepowodujący szkodliwych oddziaływań dynamicznych na podłoże. Jest to metoda niwelująca wpływ na infrastrukturę sąsiadującą, jednak z ostrożności, wykonywany będzie ciągły pomiar drgań. Ilość pali wbijanych kafarem ograniczono do minimum, będzie to kilka sztuk, niezbędnych przy zejściach na plażę. Do obudowania opaski wykorzystamy kamień narzutowy o wadze od 300 do 600 kilogramów. Nie będziemy prowadzić prac w lipcu i sierpniu, a elementy wykonane wcześniej, między innymi posadowione pale, zabezpieczymy tak, aby nie kolidowały z wykorzystaniem plaży w wakacje – dodaje Justyna Bławat, kierownik robót z firmy WMW.  

Podsumowując

Inwestycja zabezpieczy zaplecze przed zjawiskami sztormowymi. Jej podstawowym zadaniem jest ochrona przeciwpowodziowa oraz zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom Rewy i ich mieniu. Dodatkowo, na zakończenie realizacji zadania, planowana jest budowa nowych wydm, w celu zakrycia narzutów kamiennych umocnienia brzegowego. W ramach inwestycji zakupiony zostanie także sprzęt przeciwpowodziowy wraz z kontenerami do jego przechowywania.

Umowę na realizację powyższego zadania zawarto w październiku 2024 roku, jej wartość to około 7 mln zł. Inwestycja finansowana jest z budżetu państwa oraz  środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS).

Budowa fragmentu nowej opaski na palach CFA
Rys. 1 Budowa fragmentu nowej opaski na palach CFA
Budowa fragmentu opaski posadowionej bezpośrednio na gruncie
Rys. 2 Budowa fragmentu opaski posadowionej bezpośrednio na gruncie
Remont istniejącej opaski
Rys. 3 Remont istniejącej opaski
Zaplecze i transport materiałów budowlanych
Rys. 4 Zaplecze i transport materiałów budowlanych

 

19 listopada 2024

Skrócone godziny pracy centrali Urzędu Morskiego …

Uprzejmie informujemy, iż 20 listopada 2024 roku (środa) Urząd Morski…

12 listopada 2024

Neutralizacja drugowojennych niewybuchów z rejonu…

W środę, 13 listopada br. w godzinach 7.30-17.30 na wodach Zatoki Gda…