Aktualności
Nowy specjalistyczny statek Urzędu Morskiego w Gdyni – pogłębiarka URSA już w Polsce
- 13 czerwca 2024
Ursa to specjalistyczna jednostka pływająca - pogłębiarka ssąca nasiębierna. Przypłynęła do Polski 12 czerwca 2024 roku i zacumowała w Porcie Nowy Świat na Mierzei Wiślanej. Jej podstawowym zadaniem będzie obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Posiada własny system pogłębiarski oraz ładownię, która w trakcie pracy wypełniana jest urobkiem, pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, i z której następnie za pomocą systemu pomp i rurociągów ten urobek wypompowuje się na miejsce odkładu.
Nowa pogłębiarka na stałe stacjonować będzie w Porcie Nowy Świat. Umowę na jej budowę podpisano w marcu 2022 roku. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę statku. Wartość kontraktu to 117 mln zł, a zrealizowała go fińska stocznia Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała z firmami z Holandii. Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka została zwodowana.
PARAMETRY STATKU
- Długość całkowita: 62,75 m
- Długość między pionami: 57,23 m
- Szerokość całkowita: 12,00 m
- Zanurzenie konstrukcyjne: 3,90 m
- Wyporność: 2341 ton
- Pojemność brutto: 1195
- Pojemność netto: 359
MOŻLIWOŚCI
- Liczba załogi/osób: 8 osób
- Obszar żeglugi: żegluga krajowa
- Dźwig pokładowy: SWL 5t na 8,0m / SWL 3t na 12m
- Pojemność ładowni: 950 m3
PRĘDKOŚĆ STATKU
- Prędkość z urobkiem: 8 węzłów
- Prędkość bez urobku z pełnymi zapasami: ~11 węzłów
31 października 2024
Pamiętamy o Tych, którzy odeszli na wieczną wachtę
Nadchodzi czas wspomnień, refleksji i modlitwy za zmarłych. Nasze myś…
28 października 2024
Nowa wersja informatora dla żeglarzy i armatorów …
Zachęcamy do zapoznania się z nową wersją informatora dla żeglarzy i …