
Aktualności
Prace zabezpieczające miejscowość Rewa przed powodzią – II etap inwestycji
- 5 września 2025

Zgodnie z zapowiedzią, po przerwie wakacyjnej Urząd Morski w Gdyni wraca na plac budowy w Rewie. Z początkiem września 2025 r. rozpoczął się drugi etap niezbędnej i długo oczekiwanej inwestycji przeciwpowodziowej, której celem jest ochrona miejscowości przed skutkami powodzi i sztormów.
- Po przerwie wakacyjnej następuję powrót do prac prowadzonych na zlecenie Urzędu Morskiego w celu zapewnienia zabezpieczenia przeciwpowodziowego miejscowości Rewa. Dbałość o ochronę przed powodziami i sztormami łączy się z działaniami gminy na rzecz zwiększania dostępności plaży dla osób z niepełnosprawnościami, jak i rodzin z dziećmi, osób starszych z ograniczoną mobilnością. Realizując ten ostatni cel, w tym sezonie letnim na plaży w Rewie rozmieszczone zostały trzy kładki zejściowe (tzw. gumowe slipy), co spotkało się z pozytywnym odbiorem wielu mieszkańców Gminy oraz turystów. W tym kontekście, bardzo się cieszymy, że w ramach inwestycji Urzędu Morskiego w 2026 r. powstanie deptak turystyczny, zjazdy i zejścia na plażę, co jeszcze bardziej uatrakcyjni Rewę jako miejsce wypoczynku i rekreacji - mówi wójt Gminy Kosakowo, Eunika Niemc.
W ramach prowadzonych działań powstanie nowa opaska brzegowa o długości 480 metrów, a istniejąca – o długości 420 metrów – zostanie kompleksowo wyremontowana. Dodatkowym elementem systemu zabezpieczeń są posadowione w Mechelinkach dwa kontenery ze sprzętem przeciwpowodziowym, które będą wspierały działania ochronne w sytuacjach kryzysowych.
- Ze względu na zagrożenie powodziowe w Rewie, realizujemy kolejne zabezpieczenia brzegu. Doświadczenia z lat ubiegłych pokazują, jak ważna jest ta inwestycja. Nowa opaska, osłonięta w przyszłości wydmą, nie tylko wzmocni ochronę przeciwpowodziową, ale też wzbogaci miejscowość o niemal półkilometrowy deptak. Tak jak w pierwszym etapie, również teraz prace zaplanowaliśmy poza sezonem wakacyjnym, by nie utrudniać mieszkańcom i turystom korzystania z uroków Rewy. Prace w pierwszym etapie przebiegały terminowo. Również teraz, wraz z Wykonawcą, dołożymy wszelkich starań aby tak było – stwierdziła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Harmonogram prac
Prace zostały zaplanowane w trzech etapach:
- listopad 2024 – luty 2025 – pierwszy etap, zakończony; obejmował wykonanie fragmentu nowej opaski posadowionej bezpośrednio oraz wykonanie pali CFA.
- wrzesień 2025 – luty 2026 – budowa kolejnego odcinka opaski posadowionej bezpośrednio, wykonanie opaski posadowionej na palach CFA oraz montaż zjazdów i zejścia na plażę.
- wrzesień – październik 2026 – prace wykończeniowe i porządkowe.
- Na opasce posadowionej na palach CFA zostaną w trakcie prac żelbetowych zamontowane elementy mocujące pod mobilne przegrody przeciwpowodziowy. Elementy systemowe zostaną złożone w kontenerach w Mechelinkach. Prace tak jak poprzednio będą prowadzone odcinkami, tak aby nie ograniczać dostępu do plaży - dodała Justyna Bławat, kierownik budowy z firmy WMW wykonującej prace.
Organizacja robót w II etapie
- Początek drugiego etapu inwestycji to działania związane z zabezpieczeniem placu budowy, wygrodzeniem i organizacją zaplecza oraz placu przeładunkowego przy wejściu nr 7 (rys. nr 1).
- Prace startują od miejsca, w którym zakończono roboty żelbetowe w lutym 2025 r.
- W pierwszej kolejności zostanie wygrodzony odcinek plaży do zejścia dla osób z niepełnosprawnościami - tzw. „ślimaka” (rys. nr 2)
- W dalszej kolejności wykonawca będzie przesuwał się w stronę krzyża, sukcesywnie wygradzając kolejne fragmenty (rys. nr 3).
- W drugiej połowie września rozpoczną się także prace palowe pod zjazdy i zejścia na plażę. Tereny te pozostaną wygrodzone do momentu zamontowania konstrukcji stalowych (rys. nr 4 i 5).
Logistyka prac
- Transport materiałów będzie odbywał się ul. Morską z rozładunkiem na placu przeładunkowym przy wejściu nr 7, w godzinach 7:00–15:00 (bez sobót i niedziel).
- Następnie materiały będą przewożone plażą do miejsca wbudowania, zgodnie z przygotowanymi drogami dojazdowymi.
- Planowany termin zakończenia drugiego etapu inwestycji to luty 2026 roku.
rys.1 zaplecze budowy, drogi technologiczne
rys.4 Palowane pod zjazd 1 i zejście 2
rys.5 Palowanie pod zjazd 3 i 4
9 września 2025
Nowy falochron dla puckiego portu. Podpisano umow…
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na budowę nowego falochronu osłon…
4 września 2025
Testy systemu DAS
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, we współpracy z firmami technologi…