Aktualności

Prace zabezpieczające miejscowość Rewa przed powodzią – II etap inwestycji

  • 5 września 2025
napis I lOVE REWA

Zgodnie z zapowiedzią, po przerwie wakacyjnej Urząd Morski w Gdyni wraca na plac budowy w Rewie. Z początkiem września 2025 r. rozpoczął się drugi etap niezbędnej i długo oczekiwanej inwestycji przeciwpowodziowej, której celem jest ochrona miejscowości przed skutkami powodzi i sztormów.

- Po przerwie wakacyjnej następuję powrót do prac prowadzonych na zlecenie Urzędu Morskiego w celu zapewnienia zabezpieczenia przeciwpowodziowego miejscowości Rewa. Dbałość o ochronę przed powodziami i sztormami łączy się z działaniami gminy na rzecz zwiększania dostępności plaży dla osób z niepełnosprawnościami, jak i rodzin z dziećmi, osób starszych z ograniczoną mobilnością. Realizując ten ostatni cel, w tym sezonie letnim na plaży w Rewie rozmieszczone zostały trzy kładki zejściowe (tzw. gumowe slipy), co spotkało się z pozytywnym odbiorem wielu mieszkańców Gminy oraz turystów. W tym kontekście, bardzo się cieszymy, że w ramach inwestycji Urzędu Morskiego w 2026 r. powstanie deptak turystyczny, zjazdy i zejścia na plażę, co jeszcze bardziej uatrakcyjni Rewę jako miejsce wypoczynku i rekreacji - mówi wójt Gminy Kosakowo, Eunika Niemc.  

W ramach prowadzonych działań powstanie nowa opaska brzegowa o długości 480 metrów, a istniejąca – o długości 420 metrów – zostanie kompleksowo wyremontowana. Dodatkowym elementem systemu zabezpieczeń są posadowione w Mechelinkach dwa kontenery ze sprzętem przeciwpowodziowym, które będą wspierały działania ochronne w sytuacjach kryzysowych.

- Ze względu na zagrożenie powodziowe w Rewie, realizujemy kolejne zabezpieczenia brzegu. Doświadczenia z lat ubiegłych pokazują, jak ważna jest ta inwestycja. Nowa opaska, osłonięta w przyszłości wydmą, nie tylko wzmocni ochronę przeciwpowodziową, ale też wzbogaci miejscowość o niemal półkilometrowy deptak. Tak jak w pierwszym etapie, również teraz prace zaplanowaliśmy poza sezonem wakacyjnym, by nie utrudniać mieszkańcom i turystom korzystania z uroków Rewy. Prace w pierwszym etapie przebiegały terminowo. Również teraz, wraz z Wykonawcą, dołożymy wszelkich starań aby tak było – stwierdziła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Harmonogram prac

Prace zostały zaplanowane w trzech etapach:

  • listopad 2024 – luty 2025 – pierwszy etap, zakończony; obejmował wykonanie fragmentu nowej opaski posadowionej bezpośrednio oraz wykonanie pali CFA.
  • wrzesień 2025 – luty 2026 – budowa kolejnego odcinka opaski posadowionej bezpośrednio, wykonanie opaski posadowionej na palach CFA oraz montaż zjazdów i zejścia na plażę.
  • wrzesień – październik 2026 – prace wykończeniowe i porządkowe.

- Na opasce posadowionej na palach CFA zostaną w trakcie prac żelbetowych zamontowane elementy mocujące pod mobilne przegrody przeciwpowodziowy. Elementy systemowe zostaną złożone w kontenerach w Mechelinkach. Prace tak jak poprzednio będą prowadzone odcinkami, tak aby nie ograniczać dostępu do plaży   - dodała Justyna Bławat, kierownik budowy z firmy WMW wykonującej prace.

Organizacja robót w II etapie

  • Początek drugiego etapu inwestycji to działania związane z zabezpieczeniem placu budowy, wygrodzeniem i organizacją zaplecza oraz placu przeładunkowego przy wejściu nr 7 (rys. nr 1).
  • Prace startują od miejsca, w którym zakończono roboty żelbetowe w lutym 2025 r.
  • W pierwszej kolejności zostanie wygrodzony odcinek plaży do zejścia dla osób z niepełnosprawnościami - tzw. „ślimaka” (rys. nr 2)
  • W dalszej kolejności wykonawca będzie przesuwał się w stronę krzyża, sukcesywnie wygradzając kolejne fragmenty (rys. nr 3).
  • W drugiej połowie września rozpoczną się także prace palowe pod zjazdy i zejścia na plażę. Tereny te pozostaną wygrodzone do momentu zamontowania konstrukcji stalowych (rys. nr 4 i 5).

Logistyka prac

  • Transport materiałów będzie odbywał się ul. Morską z rozładunkiem na placu przeładunkowym przy wejściu nr 7, w godzinach 7:00–15:00 (bez sobót i niedziel).
  • Następnie materiały będą przewożone plażą do miejsca wbudowania, zgodnie z przygotowanymi drogami dojazdowymi.
  • Planowany termin zakończenia drugiego etapu inwestycji to luty 2026 roku.

rys.1 zaplecze budowy, drogi technologiczne

rys.2 plan prac - odc. 1

rys.3 plan prac - odc. 2

rys.4 Palowane pod zjazd 1 i zejście 2

rys.5 Palowanie pod zjazd 3 i 4

 

 

9 września 2025

Nowy falochron dla puckiego portu. Podpisano umow…

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na budowę nowego falochronu osłon…

4 września 2025

Testy systemu DAS

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, we współpracy z firmami technologi…