Aktualności

1 mld 150 mln złotych na znaczną poprawę dostępu od strony morza do trójmiejskich portów oraz bezpieczeństwo życia i nawigacji na polskich obszarach morskich

  • 27 października 2023
Otwarcie konferencji przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni
fot. Urząd Morski w Gdyni W.Drozd

Urząd Morski w Gdyni podsumował pięć dużych projektów, zrealizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Odbyło się to 23.10.2023 r. w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, podczas specjalnie zorganizowanej konferencji i rejsu „Śladami inwestycji Urzędu Morskiego w Gdyni”.

Systematyczne inwestycje Urzędu Morskiego w Gdyni zapewniają sprawną wymianę informacji w niebezpieczeństwie, poprawiają infrastrukturę, co umożliwia portom w Gdyni i Gdańsku realizację prac wewnątrzportowych, pogłębianie akwenów, przebudowę nabrzeży, placów składowych, baz magazynowych oraz ciągłą poprawę ich pozycji i atrakcyjności na Bałtyku.

W trakcie sesji referatowej, oprócz szczegółów dotyczących przygotowania oraz realizacji inwestycji, ze strony dyrekcji i pełnomocników dyrektora ds. ich realizacji padło dużo ciepły słów podziękowania dla Pracowników Urzędu, Wykonawców i Podwykonawców,  Projektantów i Inżynierów Kontraktu, współpracujących Instytucji oraz wszystkich osób, które przyczyniły się do terminowego i profesjonalnego wykonania poszczególnych zadań. Wyrazy uznania realizatorom przekazał również obecny na konferencji Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dużym zainteresowaniem uczestników cieszyła się także druga część wydarzenia, a mianowicie rejs „Śladami inwestycji Urzędu Morskiego w Gdyni”. W jego trakcie goście mogli obejrzeć realizację części z inwestycji, którym poświęcono poniedziałkowe spotkanie. Był również czas na pytania i komentarze przedstawicieli inwestora. Trasa rejsu umożliwiła obejrzenie m.in. pięknie wyremontowanych nabrzeży Nr XVII, Polski Hak, Flisaków i Retmanów, nowoczesnej Bazy Oznakowania Nawigacyjnego na Westerplatte oraz nowego układu falochronów Portu Północnego w Gdańsku.

Uczestnicy rejsu na rufie Rubina
fot.www.oficynamorska.pl

Konferencja zamykająca i promująca projekty realizowane przez Urząd Morski w Gdyni w ramach POIŚ 2014-2020 dotyczyła przedstawionych poniżej przedsięwzięć.

POGŁĘBIENIE TORU PODEJŚCIOWEGO I AKWENÓW WEWNĘTRZNYCH PORTU GDYNIA.

ETAP II – POGŁĘBIENIE TORU PODEJŚCIOWEGO

Prezentacja projektu

Wartość projektu: • całkowita 146 472 550,30 PLN • UE: 124 465 306,04 PLN

Okres realizacji: 23.07.2018 do 31.12.2023

Zakres rzeczowy projektu:

  • pogłębienie toru podejściowego do Portu Gdynia do rzędnej – 17,00 m (do główek falochronu),
  • poszerzenie toru podejściowego do 280 m (na długości 3714 m),
  • zabezpieczenie trasy światłowodu na projektowanej szerokości toru podejściowego,
  • zabezpieczenie/przebudowa wejścia do portu z pozostawieniem szerokości wejścia głównego 140 m.

MODERNIZACJA WEJŚCIA DO PORTU WEWNĘTRZNEGO (W GDAŃSKU). ETAP III A

Prezentacja projektu

Wartość projektu • całkowita 129 695 747,09 PLN • UE: 109 961 213,70 PLN

Okres realizacji: 12.02.2018 do 31.12.2023

Zakres rzeczowy projektu:

W ramach projektu wybudowano tor wodny na Martwej Wiśle wraz z wymienionym i zaktualizowanym oznakowaniem nawigacyjnym. Wykonany odcinek toru wodnego charakteryzuje się długością 2 153 m i jest przedłużeniem toru wodnego zbudowanego w etapie II „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku. Etap II – przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie”, o długości 6 592 m. Ponadto, przebudowano nabrzeża Martwej Wisły i Motławy tj.: nabrzeże Szyprów (383,0 m.b.), nabrzeże Flisaków (308,0 m.b.), nabrzeże Retmanów (938,0 m.b.), nabrzeże Polski Hak (355,0 m.b.), nabrzeże Motławy nr XVIII (531,0 m.b.).

MODERNIZACJA UKŁADU FALOCHRONÓW OSŁONOWYCH W PORCIE PÓŁNOCNYM W GDAŃSKU

Prezentacja projektu

Wartość projektu • całkowita 810 883 639,31 PLN • UE: 675 184 103,83 PLN

Okres realizacji: 21.04.2016 do 31.12.2023

W ramach projektu rozbudowano układ falochronów odpowiadających za osłonięcie wschodniej strony Portu Północnego.

Przedsięwzięcie przebiegało na terenie około 232 ha i dotyczyło:

  • remontu istniejącego falochronu wyspowego (o długości 653,0 m),
  • budowy nowego falochronu osłonowego na przedłużeniu istniejącego falochronu wyspowego (całkowita długość nowej konstrukcji wynosi 860,0 m),
  • przebudowy falochronu wyspowego północnego (o długości 1625,0 m),
  • budowy platformy dla ptaków, która zlokalizowana jest pomiędzy istniejącym falochronem wyspowym, a jego projektowanym przedłużeniem,
  • budowy nowego „Południowo – Wschodniego” falochronu (o długości 820,0 m),
  • wykonania robót czerpalnych na projektowanych torach wodnych i obrotnicy wraz z odpowiednim rozmieszczeniem oznakowania nawigacyjnego.

BUDOWA MORSKIEGO SYSTEMU ŁĄCZNOŚCI W NIEBEZPIECZEŃSTWIE, GMDSS-PL

Prezentacja projektu

Wartość projektu: • całkowita 18 971 157,41 PLN • UE: 15 241 450,36 PLN

Okres realizacji: 08.03.2018 do 31.12.2023

Zakres rzeczowy projektu:

  • zaprojektowanie i budowa konstrukcji wsporczych dla systemów antenowych lub instalacja i adaptacja istniejących obiektów do pełnienia funkcji stacji brzegowych systemu,
  • adaptacja pomieszczeń do pełnienia funkcji Radiokomunikacyjnych Ośrodków Nadawczo-Odbiorczych (ośrodek w Gdyni i w Świnoujściu) z zainstalowaną infrastrukturą komunikacyjną,
  • budowa systemu radiokomunikacyjnego do łączności w niebezpieczeństwem zgodnego ze standardami międzynarodowymi GMDSS,
  • budowa systemu informatycznego mającego na celu zapewnienie poprawnej obsługi odbieranych zgłoszeń alarmowych, ich weryfikacji oraz obsługi.

ZINTEGROWANY SYSTEM OZNAKOWANIA NAWIGACYJNEGO Z ELEMENTAMI e-NAVIGATION

Prezentacja projektu

Wartość projektu: • całkowita 44 684 093,70 PLN • UE: 37 979 616,56 PLN

Okres realizacji: 15.01.2016 do 31.12.2023

Zakres rzeczowy projektu:

  • wymiana i modernizacja systemów oznakowania nawigacyjnego stanowiącego infrastrukturę zapewnienia dostępu do portów (w tym do portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej w obszarze Zatoki Gdańskiej),
  • modernizacja infrastruktury Bazy Oznakowania Nawigacyjnego do obsługi technicznej znaków nawigacyjnych,
  • rozbudowa krajowej sieci AIS-PL w rejonie Zalewu Wiślanego,
  • modernizacja wybranych elementów systemu VTS Zatoka Gdańska,
  • dostosowanie informatycznych systemów bezpieczeństwa morskiego do zadań związanych z wymianą informacji w ramach sieci europejskich,
  • stworzenie narzędzi dla ustanowienia krajowego systemu e-Navigation,
  • rozbudowa i modernizacja infrastruktury telekomunikacyjnej dla potrzeb systemów wymiany informacji i bezpieczeństwa morskiego (w tym relacji statek - ląd).
Pełnomocnicy Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. realizacji poszczególnych projektów na scenie po zakończeniu konferencji
fot. www.oficynamorska.pl

Goście konferencji na widowni
fot.www.oficynamorska.pl

 

 

 

22 września 2025

Światowy Dzień Morza 2025

Tegoroczne obchody Światowego Dnia Morza, które przypadają na 25 wrze…

9 września 2025

Nowy falochron dla puckiego portu. Podpisano umow…

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na budowę nowego falochronu osłon…