Aktualności
Port Łeba dynamicznie się zmienia – kluczowe inwestycje postępują.
- 21 listopada 2025

Prace prowadzone przez Urząd Morski w Gdyni w porcie w Łebie wchodzą w dynamiczną fazę. Modernizacja infrastruktury portowej oraz przygotowania do przebudowy wejścia do portu postępują zgodnie z harmonogramem, wzmacniając bezpieczeństwo żeglugi i rozwój lokalnej gospodarki.
Remont nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu o łącznej długości 140 metrów
Prace modernizacyjne przy nabrzeżu Maltańskim oraz pirsie wchodzą w kolejny, zaawansowany etap. Wykonawca zrealizował już kluczowe elementy inwestycji, obejmujące zarówno roboty rozbiórkowe, jak i prace konstrukcyjne. Do tej pory zakończono demontaż istniejącego nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu, wykonano roboty ziemne, a także zainstalowano kompletną ściankę szczelną wraz z jej skleszczeniem i kotwami gruntowymi. W ramach przygotowania pod nowy oczep żelbetowy wykonano również filtr odwrotny oraz podkłady betonowe.
Obecnie roboty postępują równolegle na kilku frontach. Trwają intensywne prace zbrojarskie nabrzeża Maltańskiego, a na terenie pirsu prowadzone są roboty kafarowe. Instalowane są stalowe pale o średnicy 508 x 12,5 mm i długości 11–12 metrów, a także grodzice stalowe — ich montaż znajduje się już na końcowym etapie.
W najbliższych tygodniach wykonawca planuje przejść do kolejnych faz zadania. Na listopad i grudzień zaplanowano wykonanie robót żelbetowych nowego oczepu nabrzeża Maltańskiego wraz z zasypem od strony lądu oraz rozpoczęcie prac nawierzchniowych. Na pirsie kontynuowane będą prace palowe (ich zakończenie planowane jest w ciągu najbliższych kilku dni), a następnie rozpoczną się roboty żelbetowe konstrukcji.
Zaawansowanie robót wspierane jest przez specjalistyczny i ciężki sprzęt, w tym koparki gąsienicowe, dźwig kołowy, platformę roboczą typu JACK-UP, pojazdy samowyładowcze oraz wibromłot z osprzętem i agregatem. Do obsługi komunikacji na wodzie wykorzystywane są pontony robocze.
Postęp prac potwierdza sprawną realizację harmonogramu oraz wejście inwestycji w najbardziej konstrukcyjne i widoczne etapy budowy. Zmodernizowane nabrzeże i pirs pozwolą m.in. na skrócenie czasu reakcji służb ratowniczych, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa załóg, ochrony infrastruktury i środowiska morskiego.
Umowa na te prace, o wartości ponad 5 milionów złotych, została podpisana w marcu 2025 roku. Ich wykonawcą jest firma ERBUD, a zakończenie planowane na pierwszy kwartał 2026 roku.
Przebudowa wejścia do portu – powstanie nowy, bezpieczniejszy układ falochronów
Równolegle trwają intensywne prace projektowe dotyczące przebudowy wejścia do portu w Łebie. Dokumentacja pozwoli rozpocząć budowę nowoczesnego układu falochronów, w tym:
- nowego, 260-metrowego falochronu wschodniego typu wyspowego,
- przedłużenia falochronu zachodniego o 91 metrów,
- nowej ostrogi, osadników, toru podejściowego o szerokości 40 m oraz obrotnicy o średnicy 160 m,
- nowego, kompleksowego oznakowania nawigacyjnego.
Zrealizowano już badania sonarowe, ferromagnetyczne i geologiczne (ta ostatnia dokumentacja czeka na zatwierdzenie przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska). Trwa procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej, a następnie wydane będzie pozwolenie wodnoprawne i pozwolenie na budowę.
W najbliższych tygodniach kontynuowane będą prace nad koncepcjami, projektem budowlanym i projektami technicznymi. Inwestycję o wartości ok. 132 mln zł realizuje Korporacja Budowlana DORACO. Jej zakończenie zaplanowano na sierpień 2026 r.
Przebudowa wejścia do portu w Łebie oraz remont nabrzeża Maltańskiego i pirsu wewnątrz portu realizowane są w ramach projektu „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie”. Inwestycja jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Więcej o inwestycji: Port Łeba stanie się bardziej przyjazny dla sektora offshore.
Podczyszczanie toru podejściowego – bezpieczeństwo od zaraz
W Porcie Łeba trwają również ważne prace podczyszczeniowe, które mają zapewnić odpowiednie głębokości dla jednostek wpływających i wypływających z portu. Firma Marine Sailor Bis Sp. z o.o. w ciągu 7 miesięcy wydobędzie ok. 100 tys. m³ urobku – z czego 60 tys. m³ planowane jest do wydobycia jeszcze w tym roku.
Pozyskany materiał trafi na odcinek brzegu na wschód od wejścia na plażę nr 9, gdzie wzmocni linię brzegową, z pominięciem obszaru rezerwatu.




14 listopada 2025
Rewa coraz lepiej chroniona przed powodzią – trwa…
W Rewie, w gminie Kosakowo, trwa drugi etap inwestycji przeciwpowodzi…
31 października 2025
Tym, którzy odeszli na wieczną wachtę…
Listopad to czas zadumy, wspomnień i modlitwy za tych, którzy odeszli…