
Aktualności
Nowy falochron dla puckiego portu. Podpisano umowę, dzięki której port będzie bezpieczniejszy i bardziej funkcjonalny.
- 9 września 2025

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na budowę nowego falochronu osłonowego w porcie rybackim w Pucku. Jego łączna długość wyniesie 427,2m, a wartość inwestycji to ok 50 mln zł brutto. Prace rozpoczną się we wrześniu, a ich głównym celem jest osłona Basenu Rybackiego przed nadmiernym falowaniem i polem lodowym.

- Podpisaliśmy umowę o wartości 50 milionów złotych na budowę falochronu osłonowego w porcie w Pucku. To miejsce ma szczególne znaczenie historyczne – to właśnie tutaj, 105 lat temu, odbyły się zaślubiny Polski z morzem, które zapoczątkowały rozwój naszej gospodarki morskiej. Dziś kontynuujemy tę tradycję, realizując inwestycje wzmacniające potencjał portów. Nowa inwestycja jest niezwykle istotna dla funkcjonowania mniejszych, regionalnych portów i wyraźnie pokazuje, że przeznaczamy na ich rozwój znaczące środki. Jestem przekonany, że budowa falochronu oraz realizacja pozostałych zadań w ramach tej umowy, poprawią warunki pracy rybaków, przyczynią się do rozwoju portu i miasta, a także wzmocnią całą tę część polskiego wybrzeża – powiedział Arkadiusz Marchewka podczas konferencji prasowej w puckim porcie.
Obecna infrastruktura portu nie zabezpiecza we właściwy sposób warunków spokojnego cumowania jednostek pływających. Brak odpowiednio osłoniętego zaplecza postojowego znacznie ogranicza również jego funkcjonalność. Budowa falochronu osłonowego zabezpieczy port od strony zachodniej przed nadmiernym falowaniem i lodem.

- Głównym celem tego projektu jest osłona portu. Nowy falochron pod względem konstrukcyjnym, technicznym i środowiskowym będzie kompatybilny z otwartą w 2023 roku mariną. Obecnie oba baseny portowe – rybacki i żeglarski są tylko częściowo osłonięte od falowania. Istniejący, pływający falochron wyspowy w niewielkim stopniu zabezpiecza port przed wiatrami zachodnimi. Natomiast nowy falochron da taką ochronę, zarówno od zachodu jak i północy, a także przed lodem. Nasze działania mają na celu także poprawę bezpieczeństwa i komfortu pracy rybaków, stąd oprócz samego falochronu budujemy również nabrzeże, slip do wodowania jednostek oraz pirs pod bramownicę portową. Powstanie także plac manewrowy, na którym zlokalizowana będzie taca pod ruszt do suszenia sieci i taca do mycia kadłubów jednostek rybackich – podkreśliła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Przedmiotem właśnie podpisanej umowy są roboty budowlane, polegające na budowie falochronu osłonowego (zachodniego) w porcie Puck wraz z Nabrzeżem Południowym. Obejmują one wykonanie następujących obiektów:
- falochronu osłonowego o konstrukcji mieszanej (nabrzeże z parapetem oraz narzut ochronny z kamienia naturalnego) o łącznej dł. 427,2 m;
- toru podejściowego wraz z oznakowaniem nawigacyjnym;
- nabrzeża Południowego (odcinek wysoki, odcinek niski) o łącznej długości 100,7 m;
- slipu do wodowania małych jednostek;
- pirsu pod bramownicę portową;
- kierownicy wejściowej;
- tacy do mycia małych jednostek
- tacy pod ruszt do suszenia sieci;
- placu postojowego;
- instalacji wodociągowej, sanitarnej, elektrycznej oraz kanalizacji deszczowej.
Na wykonawcę robót wybrano firmę STRABAG Sp. z o.o., z którą Urząd Morski w Gdyni współpracował już wcześniej przy realizacji opaski brzegowej w Kuźnicy.
- STRABAG ma bogate doświadczenie w realizacji tego typu projektów. Wspomnę, że byliśmy wykonawcą wielu znaczących inwestycji hydrotechnicznych w Polsce. Wśród nich znajdują się m.in. Nabrzeże Oliwskie w Porcie Gdańsk, Nabrzeże Włoskie w Porcie Gdynia, a także Port Jachtowy w Łebie. Byliśmy także odpowiedzialni budowę falochronu zabezpieczającego ujście przetoki Jeziora Jamno oraz realizację bazy lodołamaczy w Szczecinie a także modernizację portu rybackiego w Świnoujściu. Wspomniane projekty dowodzą, że zespół naszych ekspertów posiada bogate doświadczenie w realizacji projektów hydrotechnicznych które z pewnością wykorzystamy na budowie w Porcie Puck – dodaje Przemysław Kuliś, Dyrektor Budownictwa Ogólnego STRABAG.
W ramach inwestycji zostaną wykonane również roboty czerpalne, z których ok 70% pozyskanego materiału zostanie wykorzystane do wzmocnienia brzegu morskiego. Z uwagi na turystyczny charakter regionu, prace refulacyjne nie będą prowadzone w okresie od 15 czerwca do 15 sierpnia. Dodatkowo, wszystkie prace, w tym pogłębiarskie, odbywać się będą przy czynnym torze podejściowym do portu, tak aby nie zakłócać jego codziennej eksploatacji.
Obecny na uroczystości Jacek Karnowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej dodał z kolei, że: - Dzisiejsze wydarzenie to wyjątkowy moment dla Pucka, ale warto podkreślić, że ostatnie miesiące przyniosły także wielkie dni dla Łeby, Ustki i Gdańska. Realizowane tam inwestycje – porty instalacyjne i porty serwisowe – to przedsięwzięcia, jakich te miejscowości nie doświadczyły od ponad stu lat.
Z kolei Poseł na Sejm RP, Kazimierz Plocke powiedział, że: - Puck i cały powiat to jeden z najbardziej morskich rejonów w Polsce. Warto o tym pamiętać, dlatego też inwestycje, które dotyczą morza i portów stanowią tutaj zdecydowanie „kroki milowe”. Jesteśmy w porcie morskim i jesteśmy w powiecie morskim, stąd o sprawy morskie należy zabiegać nieustannie.
W uroczystym podpisaniu umowy uczestniczył również Marszałek Województwa Pomorskiego, Mieczysław Struk, stwierdzając w swojej wypowiedzi, iż: - To nie jest tylko ponad 400 metrów falochronu, chroniącego port przed wiatrami zachodnimi. Przez lata łodzie były tu wielokrotnie uszkadzane właśnie dlatego, że brakowało odpowiedniej osłony zarówno od strony północnej, jak i zachodniej. Dziś, dzięki inwestycji zrealizowanej przez miasto przy wsparciu środków europejskich, północna część portu jest już zabezpieczona – każdy północny wiatr napotyka tu skuteczną barierę. Dotychczas brakowało jednak ochrony od strony zachodniej, a ta inwestycja wreszcie wypełnia tę lukę.
Z kolei Burmistrz Miasta Pucka, Hanna Pruchniewska w swoim wystąpieniu powiedziała, że: - Odczuwamy ogromną radość, szczęście i wdzięczność – wszyscy długo czekaliśmy na ten moment. Warto uświadomić sobie, jak wielka jest to inwestycja. Dla mieszkańców Pucka i naszych gości szczególnie ważna będzie informacja, że po falochronie będzie można spacerować. W Pucku staramy się pielęgnować historię i dbać o to, aby żyło się nam dobrze tu i teraz, ale zawsze myślimy także o przyszłości. Ten falochron, ta inwestycja, to właśnie przyszłość naszego miasta.
Wykonawca robót będzie zobowiązany prowadzić monitoring geodezyjny oraz regularne kontrole stanu technicznego budowli i instalacji zlokalizowanych w sąsiedztwie prowadzonych robót. Prowadzony będzie również stały nadzór archeologiczny oraz przyrodniczy. Przed rozpoczęciem prac wykonane zostanie także badanie i wydobycie obiektów ferromagnetycznych.
Umowę zawarto na 36 miesięcy, jednak z dużym prawdopodobieństwem nowy falochron w puckim porcie gotowy będzie już w 2027 roku. Środki na realizację przedsięwzięcia pochodzą w całości z budżetu państwa.

5 września 2025
Prace zabezpieczające miejscowość Rewa przed powo…
Zgodnie z zapowiedzią, po przerwie wakacyjnej Urząd Morski w Gdyni wr…
4 września 2025
Testy systemu DAS
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, we współpracy z firmami technologi…