Wmurowanie kamienia węgielnego pod most północny na budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

 

Wmurowanie kamienia węgielnego kanał przez Mierzeję26 września 2020 roku na terenie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską odbyło się uroczyste podpisanie aktu erekcyjnego oraz wmurowania kamienia węgielnego w ławie fundamentowej podpory mostu północnego.

W wydarzeniu uczestniczył minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski, przewodniczący Konwentu Morskiego kpt. ż.w. Zbigniew Sulatycki, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, Prezes NDI Małgorzata Winiarek – Gajewska, Laurens Schokking, przedstawiciel Besix, którzy obok ministra Gróbarczyka podpisali się pod aktem erekcyjnym. Wcześniej podpis złożył także prezes PiS Jarosław Kaczyński, który jako premier zainicjował pomysł przekopu Mierzei.

Tuba z aktem erekcyjnym została wmurowana w budowany przyczółek mostu.

Nad kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.

Jak przypomniał Urząd Morski w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem powinna zakończyć się w 2022r.

Zdjęcia: NDI/BESIX