Próby modelowe i manewrowe

Pracownicy UMS i UMGDY w trakcie prób

Pracownicy UMS i UMGDY w trakcie prób.

Pod koniec czerwca, w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, odbyły się próby modelowe wielozadaniowej jednostki pływającej. Dwie takie bliźniacze jednostki są budowane przez stocznię Remontową Shipbuilding S.A. z Gdańska dla Urzędów Morskich w Szczecinie i w Gdyni, w ramach projektu realizowanego przez UMS, przy współudziale środków z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

Obecnie wykonywany jest projekt tych jednostek, w ramach którego istnieje konieczność wykonania prób modelowych. Badania te służą potwierdzeniu lub optymalizacji wymaganych dla danej jednostki parametrów, takich jak właściwości manewrowe, sprawdzenie poprawności doboru układów napędowych czy też kształtu kadłuba. Wykonawca zbudował drewniany model jednostki w odpowiedniej skali (ok. 1:10), o kształcie kadłuba wynikającym z projektu. Podczas prób odbywających się w basenie CTO mierzono m.in. wartości oporów przepływu wody wzdłuż kadłuba, przy zakładanych prędkościach poruszania się jednostki. Po próbach kształt kadłuba może zostać skorygowany, optymalizuje się go w oparciu o dane uzyskane z przeprowadzonych pomiarów. Na początku lipca przeprowadzono także próby manewrowe modelu, na otwartym akwenie jeziora Wdzydze. Podczas prób modelem sterowano zdalnie. Próby manewrowe wykonuje się, by sprawdzić założoną zdolność manewrową jednostki, np. promienie skrętu czy  wykonanie pętli, przy kilku zakładanych prędkościach. Model był śledzony przez system geodezyjny i obserwowany przez drona. Wszystkie wyniki prób modelowych i manewrowych zostaną  poddane obróbce oraz analizie, a następnie zostaną nam przedstawione w formie raportu do końca lipca br.

Dla przypomnienia, inwestycja pn. „Budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających” obejmuje budowę dwóch statków wielozadaniowych dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni, z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego wraz z wyposażeniem w urządzenia specjalistyczne. Jednostki wielozadaniowe w codziennej eksploatacji będą wykorzystywane m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, do wykonywania pomiarów hydrograficznych z obróbką i opracowywaniem pomiarów, do holowania i lodołamania oraz jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim, gaszeniu pożarów i zwalczaniu rozlewów olejowych. Wartość umowy z wykonawcą to ok. 213,5 mln złotych.

Drewniany model jednostki

Drewniany model jednostki.

Model jednostki w basenie CTO

Model jednostki w basenie CTO.

Próby na jeziorze Wdzydze.

Próby na jeziorze Wdzydze.

Tekst i zdjęcia: Urząd Morski w Szczecinie